1 september 2019

Pasta Enchilada



De eerste keer dat ik dit maakte heb ik een foto gemaakt, maar wel gewoon van mijn eigen bord. Wat ik daarna ging opeten dus. Nou jongens… wat zal ik zeggen… Het is echt wel lekker en van het type ‘comfort food’, maar voor een foodblog moet dit even iets worden aangekleed. Gezellig kommetje, zo’n servet die eruit ziet alsof je er de kom mee hebt opgetild, maar wat ik natuurlijk gewoon zo gedrapeerd heb, beetje groen erop als afleiding… Afleiding? Jawel, want zo uit de pan is het geen aantrekkelijk gerecht. Maar ja, maar ja… wel lekker verwarmend, met specerijen en dus met die knipoog naar enchiladas, waarbij de tortilla’s voor de variatie eens zijn vervangen met pasta. Dus, aangezien jullie oog ook iets wil, geef ik jullie hierbij een gepimpte foto.

Pasta Enchilada
Vegetarisch recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

1 grote, rode paprika, in kleine stukjes
1 tl gemalen komijn
1 tl chilipoeder
1/2 tl paprikapoeder
zout en peper naar smaak
350 gr pasta
1 blik zwarte bonen, uitlekgewicht 240 gram
125 gr (vegetarische) geraspte kaas naar keuze (ik gebruik gewone, oude Goudse)
en verder ook de enchilada saus van het recept hieronder

Maak eerst de enchiladasaus die hieronder staat. Deze saus is ook heel goed te gebruiken als saus over enchiladas etc, dus ik beschrijf hem even apart. Als de saus klaar is, voeg je de paprikastukjes en specerijen eraan toe. Nb. de paprika kan je eventueel van tevoren even wat zachter bakken, maar het hoeft niet perse. Laat het verder gaar pruttelen terwijl je verder gaat met de pasta. Kook die pasta dus gaar en giet het af. Voeg dan de bonen aan de saus toe om door te warmen. Tenslotte alles samen voegen met de kaas.

Enchilada saus:
Voor ongeveer 500 ml saus
Nb. Ik gebruik maatschepjes waarbij een theelepel 5 ml is en 1 eetlepel is 15 ml

2 el olijfolie
2 el bloem
1 tl chilipoeder
1 tl gemalen komijn
1 miniblikje geconcentreerde tomatenpuree (70 gr)
350 ml groentebouillon (van een half blokje)
1 teen knoflook, gesnipperd
1/2 tl oregano
een snuf kaneel (een mespunt, niet meer! Wel een belangrijk ingrediënt!)
1 tl wijnazijn
zwarte peper

Deze saus maak je erg snel, dus zorg dat je alles klaar hebt staan: verhit de olie in een kleine kookpan/steelpan. Doe dan de bloem erbij (niet bezuinigen op de olie; bloem en olie moeten evenveel zijn) en laat dit in een minuut iets garen. Doe dan de chilipoeder + komijnpoeder erbij en roer de tomatenpuree erdoor. Voeg dan langzaam de bouillon toe en roer met een garde tot je een gladde saus krijgt. Voeg tenslotte de knoflook, kaneel en oregano toe. Breng het aan de kook en laat dan op laag vuur pruttelen. De saus zou nu snel dikker moeten worden. Wanneer je iets van ketchupdikte hebt bereikt voeg je de azijn toe. Proef dan; moet er nog zout bij? Mocht je het voor tortilla's gebruiken, dan haal je het nu van het vuur af, voor dit recept ga je weer als hierboven staat verder.



Geen opmerkingen: