19 januari 2020

Bieten, feta en mandarijnsalade met dadeldressing



Ligt het aan mij of zie ik weer steeds vaker fruit in hartige recepten verschijnen? Vonden we dat een hele lange tijd niet vreselijk achterhaald, met treurige uitwassen als ‘tong Picasso’ en ‘pizza Hawaï’? Dat was toch minderwaardig kindereten, voor mensen die niets konden eten zonder daar appelmoes bij te doen, en de ware culisnob haalde daar zijn/haar neus voor op? Nou ja, er wordt nog wel gemopperd. Bijvoorbeeld nog recent door de Australische Delicious die struikelde over een pizza met kiwi. En toen ik nog even zocht naar de beruchte pilav met perzik uit blik, stuitte ik op deze andere parel, namelijk een pilav met niet alleen kip en kerrie, maar ook met appel, ananas, bananen (!!) én rozijnen. Smakelijk eten… Voor het kind in je. Ik schreef al eens eerder dat deze rijstfantasie een foutje uit de jaren tachtig was, maar jongens, laat ik er duidelijk over zijn: als ik dat lekker zou vinden, zou ik het heel stil houden.

Hoe dan ook, het ziet ernaar uit dat ik me niet meer hoef te schamen voor een salade met gegrilde mandarijnen. Komt dat soms door de invloeden van Ottolenghi en consorten met hun veelvuldige gebruik van zuidvruchten in het avondeten? Ik was nog wel een beetje wantrouwend, maar deze salade heeft me echt blij verrast!  Die mandarijnhelften worden kort gegrild of gebakken en zijn een klein smaakbommetje bij die aardse bieten. Beetje zout van de feta erbij, wat zoet van de dadels; ja, zo mag fruit in je avondeten toch wel, hoor.

Bieten, feta en mandarijnsalade met dadeldressing
Recept voor 4 personen

500 gr kant-en-klare gekookte bieten of eventueel rauwe bieten
2 mandarijnen
1 el olijfolie
100 gr feta, grof verkruimeld
een paar medjool dadels, in reepjes, stukjes (medjool zijn die zachte, grote dadels)
een beetje munt of rucola of basilicum voor erbij
Zout naar smaak

Dadeldressing:
3 medjool dadels, gesnipperd
Sap van 1 citroen
2 el olijfolie

De bieten kan je kant-en-kaar gegaard kopen, dan hoef je alleen het schilletje eraf te wrijven en daarna snijd je ze in hapgrote stukken. Maar je kunt natuurlijk ook rauwe bieten zelf koken (niet schillen of snijden! Gewoon heel de pan in om te koken, anders ‘bloeden’ ze leeg. Volledig onder water zetten. Ze moeten vrij lang koken; drie kwartier ben je zo kwijt. Als een mes er ingestoken kan worden zijn ze klaar) en je kunt ook de bieten in grote parten snijden, inwrijven met wat olie en ze dan op een bakplaat roosteren (in een enkele laag, vaak wel een uurtje op 200 graden (conventioneel, niet hetelucht).

Meng alles voor de dressing door elkaar. Meng het met de bieten in een kom.

Verhit een grillpan of eventueel gewoon een koekenpan. Snijd de mandarijnen door (zodat je de partjes doorsnijdt) en pel ze daarna voorzichtig. Houd de helften daarbij heel. Smeer de snijkanten in met een beetje olie en grill of bak de mandarijnen kort met de snijkant naar beneden of tot ze een bruin baklaagje krijgen. Dat gaat vrij snel op hoog vuur.

Maak de salade op door de bieten te serveren met daarop de feta, mandarijnen, dadelstukjes en kruiden. Meng dit allemaal niet, want de bieten zullen alles roze maken en dat ziet er niet mooi uit.



Geen opmerkingen: