31 augustus 2016

Gwyneth’s dressing van wortel, miso, sesam en gember


De Japanse keuken is niet mijn favoriet, maar ik zocht wel naar een recept om eens een keer iets met miso te maken. De hartige smaak van miso (het doet onmiddellijk denken aan Marmite) moest haast wel een welkome aanvulling zijn op vegetarische gerechten, leek mij. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een aantal recepten, waarvan dit de eerste is. Het komt uit een kookboek dat ik nooit zou aanschaffen, namelijk een van de superfood/health-boeken van Gwyneth Paltrow, maar eerlijk is eerlijk, dit is een lekkere dressing. Of haast meer een saus eigenlijk. Het is een dikke, zoetige en hartige saus, waarvan je meer zal gebruiken dan als je een dunne dressing gebruikt. Sterker nog, ik heb het restant opgegeten door er een boterham in te dopen. Het heeft een duidelijke sesamsmaak, wat gek genoeg ook aan kerrie doet denken.

Ik maakte er een hoofdmaaltijd van met blaadjes sla uit de buurman zijn moestuin, avocado, gekookte eieren, wortellinten, gekookte aardappel (in de schil gekookt, daarna zonder schil in plakjes gesneden) en een mini-blikje gemengde boontjes van Bonduelle.


Gwyneth’s dressing van wortel, miso, sesam en gember
bron: It’s All Good – boek van Gwyneth Paltrow
recept voor 4 personen
Nb. Je hebt een blender nodig

1 grote (rauwe) wortel, in stukken
1 grote sjalot, in stukken
2 el gehakte verse gember
1 volle el witte miso
2 el witte rijstazijn (of een andere blanke azijn is ook prima)
1 el sesamolie
60 ml neutrale olie
eventueel 2 el water

Alles in de blender doen en glad pureren.


Geen opmerkingen: