27 december 2018

Pasta met tomatensaus en Paturain



Dit recept lijkt erg op mijn eigen versie van een pasta puttanesca (welke ik lang laat sudderen met een royale klont roomboter, waardoor de smaak heel rijk wordt), maar ik vroeg me af of ik een andere, en snellere versie kon maken met een kruidenkaas. Ik gebruikte in dit recept een kuipje Paturain cuisine, maar dat is vanwege de gelatine erin niet vegetarisch. De vegetariër wijkt dus uit naar een kuipje Boursin cuisine (dat is dus wel vegetarisch).

Het was een lekker romige saus, en een goede combinatie met de groene olijven. Ik kan hem aanraden.

naschrift: de oorspronkelijke foto zag er zo vreselijk uit, dat ik hem later vervangen heb. Op de foto hierboven zie je nog wat toevoegingen, die niet in het recept hieronder staan. Zo gingen er extra (gekookte) sperziebonen door de saus en er kwamen wat gebakken spekjes bij. Ook werd er een restje feta opgemaakt... Allemaal aanraders trouwens :) 

Pasta met tomatensaus en Paturain
recept voor 500 gram pasta (omdat de saus niet zo gevuld is, heb je dit zeker nodig voor 3 a 4 personen)

1 middelgrote ui, grof gesnipperd
olijfolie
2 blikken tomaatstukjes (van 400 gram per stuk)
3 teentjes knoflook, gesnipperd
1 lik sambal oelek of een tl chilivlokjes
1 kuipje Paturain Cuisine (185 gr)
125 ml rode wijn
1 volle tl suiker
½ tl oregano
grote hand basilicum, in reepjes
grote hand peterselie, gehakt
130 gr lekkere groene olijven, eventueel gehalveerd
zout en peper
500 gr pasta (bv pipe rigate of iets waar de saus in kan zitten)
geraspte kaas om erbij te serveren
eventueel kappertjes of kapperappeltjes voor erbij

Fruit de ui in wat olijfolie in een braad- of hapjespan. Voeg na een minuut of tien toe: tomaatstukjes, knoflook, chili of sambal, Paturain, wijn, suiker en oregano. Roer door en laat dit zonder deksel een kwartier goed door pruttelen. Pureer de saus met een blender of staafmixer. Het blijft een redelijk dunne saus. Wanneer je het wilt indikken laat je het nu nog langer pruttelen, maar dat hoeft dus niet.

Voeg dan ook de basilicum, peterselie en olijven toe. Breng op smaak als dat nog nodig is. Roer er als je wilt nog wat kappertjes door, of doe er op het bord nog wat op. 

Ondertussen de pasta gaarkoken. Schep de saus erdoor en serveer eventueel met wat geraspte kaas (het is niet eens echt nodig, maar de kinderen waarderen het hier erg.)



3 opmerkingen:

YvV zei

Eten jullie kinderen groene olijven?

Eerst Koken zei

twee van de drie wel! De derde mag ze op mijn bord overhevelen :)

YvV zei

Wat GOED!!