2 mei 2021

Opperdepop!

Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay 

En toen was het opeens op. Ik had al langer het idee dat ik in herhaling viel. Weer een curry, weer een pastagerecht, maar steeds net even met een subtiel verschil. Dus ik kwam afgelopen week tot de keiharde en ontluisterende conclusie dat ik nu, na bijna 11 jaar, echt alles heb gekookt wat er te koken valt. Zeker als je in de niche 'vega familie-eten' zit. Want ja, er zijn natuurlijk nog wel vegetarische gerechten die ik niet heb uitgeprobeerd, maar die zijn bij voorbaat al zinloos vanwege die tweede eis: het kleine volk moet ook tevreden zijn. Je kunt wel elke dag strijd voeren met champignons, peultjes, artisjokken en ander kind-onvriendelijk voer, maar persoonlijk vind ik 1 keer in de week gezeur wel genoeg.  En dan ben je er snel doorheen hoor, door alle mogelijke combinaties. Dus dit was het. Het hele repertoire Eerst Koken; toch nog bijna 1000 recepten. Maar van mijn kant wordt dit wel even wennen, hoor... Geen foto's meer maken. Niet altijd op zoek zijn naar het nieuwe ultieme gerecht...

Wat nog wel even leuk is, is deze top 10 van de afgelopen 11 jaar. Daar doen bloggers altijd wat geheimzinnig over, want succesnummers en cijfers zijn belangrijk voor een blog, maar och, wat kan mij dat nog schelen…?

1. De absolute topper is de Kip in mosterdsaus uit 2012. Op een inmiddels bijna vegetarisch blog, he? : )

2. Wat te doen met overgebleven eiwitten en eierdooiers uit 2013

3. Gewone cake - met 11 varianten (ik vermoedde ooit dat basisrecepten en simpele bereidingen het populairst zijn. Dat klopte ook.) Uit 2014

4. Ik was ronduit boos toen telers voortaan moesten melden dat hun fruit werd bespoten met schimmelwerende middelen, maar dat hele kleine tekst op de doos ook wel afdoende was: Citroenschil is giftig. Nog steeds actueel, denk ik. Dit was uit 2014.

5. Zelfgemaakte advocaat uit 2013

6. Zoet en hartig taartdeeg (zanddeeg, korstdeeg, pasteideeg, appeltaart deeg) (nog steeds mijn eigen deegbijbel) uit 2013

7. Appelstroop en perenstroop (elk jaar in augustus/september een populair recept) uit 2011

8. Varkenshaas met rauwe ham en grove pesto (er moeten heel wat mensen zijn die dit met Pasen en Kerst hebben gegeten. Elk jaar rond die tijd staat ie weer bovenaan!) uit 2014

9. Boodschappen doen in Noorwegen (en Trondheim in het bijzonder) – vooral veel gezocht vanwege de prijzen die ik noem? Wat Noorwegen betreft is het goed om te weten waar je aan toe bent ;) Dit was in 2014.   

10. Schoenlapperstaart – nooit verwacht dat die in de top 10 zou komen! Het is gebakken appelmoes! Maar wel heel erg lekkere appelmoes. Uit 2020.

Dat was het dan. Maar nu eerst even koken…





11 opmerkingen:

Unknown zei

Het blog blijft nog wel even bestaan hoop ik want ik ben er nog niet mee klaar.

Eerst Koken zei

Hij blijft gewoon online staan! :) Ik moet zelf trouwens ook ernstig afkicken, hoor.

Stella zei

Ik zal je missen! Volgde je al heel lang en reageerde af en toe. Ik hield van je humor en van je nuchtere instelling. Af en toe wat informatie over je privéleven, maar niet teveel want daar ging het tenslotte niet om. Je hebt me op ideeën gebracht en laten lachen! Het ga je (jullie) goed! Nicolet van Hest, Schiedam

Anna zei

Jeetje... wel fijn dat alles online blijft. De kip in mosterdsaus is hier favoriet ja!
Dank voor het vele leesplezier, je schrijft echt leuk over eten en met je product kennis en onderzoek naar zaken heb ik hier veel plezier aan beleefd.

Dankje,
Anna


Eerst Koken zei

Bedankt Nicolet en Anna!

Renske zei

Met veel plezier heb ik maandelijks je blog gelezen. En natuurlijk ook een aantal recepten gemaakt, de caramelwalnotentaart is hier favoriet. Dank je wel en het ga je goed, ook zonder je blog.

Eerst Koken zei

Dank je Renske!

Klaas zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Klaas zei

Fijn dat de blog online blijft. Ik volg je blog nog maar een paar jaar en ga je inspiratie zeker missen. Maar weet je wat? Ik duik gewoon jouw archieven in. Er is nog veel te ontdekken.

Anoniem zei

Zo jammer, maar logisch. Ik wens je veel zon op je wangen en wind in de rug.
Veel liefs Marieke

Eerst Koken zei

bedankt Marieke! :D