13 april 2020

Witte bonenpuree met ui, oregano en kurkuma



In mijn gezin is er precies één persoon dol op bonen en dat ben ik. Dat is een wat magere score en we eten hier dan ook bij lange na niet genoeg bonen, als je het mij vraagt. Maar kijk nou toch hoe lekker dit eruit ziet: die goudgele puree van witte bonen, lobbig dik, zodat het bijna een dikke saus is, die je bij de sperziebonen eet. Heerlijk, jongens, echt waar.

Het recept komt van een verpakking van gedroogde witte bonen, maar ik gebruikte bonen uit een pot. Het schilletje van gedroogde bonen blijft bij mij altijd iets harder dan bij kant-en-klare bonen. En aangezien het gepureerd moet worden leek zacht mij wel het beste.


Bonenpuree met ui, oregano en kurkuma, een vega burger en sperziebonen
recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

500 gr witte bonen uit pot (dit is een uitlekgewicht – je hebt dus 2 blikken nodig)
2 middelgrote uien, gesnipperd
1 grote teen knoflook, gesnipperd
olijfolie
1 tl kurkuma
1 ruime tl oregano
1 tl tijm
zout en peper

Verhit een goede scheut olijfolie in een koekenpan en fruit de ui op laag vuur. Daar mag je best even de tijd voor nemen. Pas op het einde doe je de knoflook en kurkuma erbij. Die hoeven maar een minuut mee te bakken.

Ondertussen pureer je de bonen met een scheut water. Dat kan op twee manieren: of direct in een kleine kookpan als je een staafmixer gebruikt, of in een keukenmachine. Het verschil is vooral de hoeveelheid water die je erbij zal moeten doen. Bij de staafmixer heb je iets meer water nodig. Dat is geen probleem, want in de pan verdampt er wel weer wat. Maar als je de bonen in een keukenmachine pureert, kan je een dikkere puree maken. Hoe dan ook: verwarm de gepureerde bonen in een pannetje en breng ze op smaak met oregano, tijm, zout en peper. Meng de gefruite uien erdoor. Serveren met vega burger of worst, en een groente of sla.



Geen opmerkingen: