14 augustus 2020

Gevulde eieren met mayonaise en furikake


Wij hebben Aromat en de Japanners hebben furikake, en hoewel ik Aromat sinds mijn jeugd al niet meer heb gegeten (tot mijn verbazing bestaat het nog steeds!), is furikake een populair product in Huize Eerst Koken. Ik schreef al eens eerder over furikake op een tosti, maar ook op een ei heb je veel aan de extra umamismaak en in Japan strooien ze het over hun rijst. De echte furikake is een mengseltje van bonito vlokken (gedroogde vis), wasabi, zeewier (nori), sesamzaad, suiker, zout en een aantal smaakversterkers, maar ik had nu een potje van het merk Lima (je koopt het bij natuurvoedingswinkels) en dat is vegetarisch. In dit geval zitten er verschillende soorten zeewier in en sesamzaad. Meer niet. Je kunt het dus ook op je vegan kom rijst gebruiken.


Gevulde eieren met mayonaise en furikake
voor 14 stuks

7 eieren
1 tl zoute sojasaus (a la Kikkoman) of ketjap manis (de laatste vind ik lekkerder; het zoet past goed bij de dooiers)
zo’n 4 el mayonaise (ik had zelf een mayonaise zonder suiker, nl de Belze Majoneis van Van Ton, maar het Japanse merk Kewpie zou ook kunnen, of anders gewone mayo)
2 lenteuitjes, in heel smalle ringetjes
beetje furikake

Kook de eieren in 10 minuten gaar, laat ze schrikken in koud water en pel ze wanneer ze afgekoeld zijn.
Snijd de eieren in de lengte doormidden. Haal voorzichtig de dooiers eruit en doe deze in een kom. Voeg 1 goede eetlepel mayonaise toe; je moet een stevig, maar soepel mengsel krijgen.

Vul de eierhelften met het mengsel. Dat gaat het mooiste met een spuitzakje, maar je kunt het ook in een stevig diepvrieszakje doen en daarvan een puntje afknippen.

Garneer de eieren verder met een dotje mayonaise, de lente-uitjes en wat furikake.


Geen opmerkingen: