25 februari 2021

Aardappelschotel met kabeljauw en rauwe ham


Ik ben eigenlijk vreselijk druk met mijn stamboom. Ik zit dagelijks tot over mijn oren in verhalen over de VOC, de vreselijkste armoede in de Jordaan, poppenmakers in de 18e eeuw en krijgsgevangenen in de Franse tijd. En daar ook nog bij bloggen… tja, het schiet allemaal niet zo op. Maar gelukkig moet er toch elke dag gegeten worden, en we eten er hier heus niet slechter op met al die hobby’s ernaast, dus ik kan met een gerust hart deze aardappelschotel met kabeljauw delen:

Aardappelschotel met kabeljauw en rauwe ham
gebaseerd op een recept uit de Allerhande 11/2009
recept voor 4 personen

50 gr roomboter
1 flinke ui, gesnipperd
1 a 2 tenen knoflook, gesnipperd
1,5 kg vaste aardappels
1 goede tl gedroogde tijm
1 a 2 laurierblaadjes
500 ml kippenbouillon
100 gr gruyère, geraspt
100 gr rauwe ham, in reepjes
4 stukken kabeljauw (500 tot 600 gr)
Bloem
Olijfolie
Zout
Verse bieslook of basilicum


Smelt de boter in een hapjespan waar je een deksel bij hebt en laat de ui en knoflook gedurende 20 minuten heel zacht fruiten.
Schil ondertussen de aardappels en snijd ze in plakjes van een halve cm. Voeg dan de aardappelplakjes, tijm, laurierblad en bouillon toe aan de pan. Laat het met de deksel er half op nog eens 20 minuten garen.

Verwarm de oven ondertussen voor op 180 gr (conventioneel).

Schep de aardappels in een ovenschaal. Bestrooi met de geraspte kaas en de hamreepjes. Zet dit nog 15 minuten in de oven.

Ondertussen wentel je de kabeljauw om met wat bloem. Bestrooi met zout en bak de filets dan bruin in wat olie (of boter als je wilt). Ik parkeerde de kabeljauw daarna nog even bij de aardappels om warm te houden, maar je kunt ze natuurlijk ook los serveren. Bestrooi nog met wat verse bieslook of basilicum.

Maak er ook een groente bij – iets van doperwten, sperziebonen of spinazie past goed.


Geen opmerkingen: