18 december 2011

Falafel-hamburgers van tuinbonen

de variant met kikkererwt en fetamousse 

Wie wil eens een portie falafel in zijn frituurpan volledig uit elkaar heeft zien vallen tot kruim op de bodem, zal niet zo snel geneigd zijn om het nog eens te proberen. Dat weet ik, omdat ik zelf ooit verbijsterd boven de pan stond: het ene moment leg je er balletjes in, het volgende moment zijn ze gewoon verdwenen en ligt er een laag gemalen kikkererwten op de bodem. Het grootste geheim is om geen peulvruchten uit blik te gebruiken. Dat is veel te nat, en te gaar bovendien. Wel laat je gedroogde bonen weken en draai je die tot pulp. Zonder ze eerst te koken, ja. Dan krijg je die rullige structuur in de falafel.

Nu telt een gewaarschuwd mens voor twee en ik zal nog steeds niet snel falafel in de frituurpan gooien. Ik heb overigens al tien jaar geen frituurpan meer…. Reden genoeg dus om gewoon koekjes in de koekenpan te bakken. Uit elkaar vallen doen ze in ieder geval niet meer en je kunt ook nog wat invloed uitoefenen op de hoeveelheid olie die gebruikt wordt.

O ja, en Kleine Chef heeft geholpen! Hij is nog geen ster in het roeren van de falafel, maar hij kon wel heel goed alles in de keukenmachine doen. En bij het eten opende hij zomaar zonder blikken of blozen zijn snaveltje om zijn zelf gemaakte koekjes te verorberen. Het was direct aanleiding om Kleine Chef vaker een pollepel in zijn handen te duwen.

In de koekjes nu even geen kikkererwten, maar tuinbonen. Kijk even bij uw Turkse super: die heeft vast wel een zak gedroogde en dubbel gedopte tuinbonen. En die zijn niet groen, maar geel. Ik weet ook niet waarom.

Ik ben ook weer vergeten om te kijken hoeveel gram ongeweekte tuinbonen ‘500 gram geweekt’ oplevert, maar dat zou ongeveer de helft moeten zijn. Ik maak echter gewoon een dubbele hoeveelheid en van het restant maak ik lekker hummus. In dit geval dus hummus van tuinbonen.

Serveer de koekjes in een pitabroodje of tussen Turks brood met een schep knoflooksaus, een saus van gepofte knoflook of feta mousse (ik ben er helemaal weg van) of zelfs gewoon crème fraiche.


Falafel-hamburgers van tuinbonen
Recept voor ongeveer 10 kleine “hamburgers”

500 gr geweekte tuinbonen (droog ongeveer de helft)
4 tenen knoflook
1 ui, in stukken
½ bos peterselie (=een zeer ruime hand gehakte peterselie)
eventueel ook een ½ bos koriander en/of wat munt
3 tl komijnpoeder
5 tl korianderpoeder
1 tl zout
1 tl chili
1 tl bakpoeder
olijfolie

Week de tuinbonen 24 uur in ruim koud water en spoel ze daarna goed af. Laat ze uitlekken en pak er 500 gram vanaf voor de falafel. Doe dit samen met de andere ingrediënten, behalve de olie, in een keukenmachine en draai dit tot een puree. Voeg dan olie totdat het mengsel samen valt te drukken tot een koekje. Zet in de koelkast tot je het gaat gebruiken.

Verhit niet te weinig olie in een pan en bak de koekjes bruin.

Oordeel van het smaakpanel: het heeft potentie. Zeker als ze wat groter zijn, denk ik dat dit soort broodjes erg in trek zullen zijn. Toch zijn ze best gezond te noemen en zit er niets slechts in, zolang je een beetje matig bent met de sauzen…



3 opmerkingen:

Femke (smaakmaakster) zei

Ik wil deze burgers graag een keer maken, maar heb nog een vraag over het recept... Gebruik je nu uiteindelijk niet alles tuinbonen, maar alleen 500 gram (waarin dus extra vocht zit) of gebruik je toch alles?

Marsepein zei

Hoi, ik gebruik 500 gr geweekte bonen, en dat zal ongeveer 250 gr in droge vorm zijn.
Maar als ik toch met bonen in de weer ga, maak ik altijd wat meer voor hummus, salades, etc. Maar dat is een persoonlijke afwijking hoor. :) Je hebt aan die 250 gr droog ook genoeg.

Succes!

Femke (smaakmaakster) zei

Ah, ik begrijp het nu. Ik had het gewoon ook anders gelezen. Ik week dus 250 gram gedroogde bonen, dan komt het goed. Bedankt!