30 december 2012

De beste recepten van 2012


Een lijstje van mijn recepten in 2012 is een persoonlijke 'trip down memory lane’. Wat is er veel gebeurd… Met als hoogtepunt toch wel dat ik mocht koken voor de recensent van de Volkskrant. Maar de beste recepten van 2012? Dat is niet eens moeilijk. Een aantal recepten wordt nog steeds gemaakt of staat met stip bovenaan om te worden herhaald. Dit is de top 15:

In de categorie hoofdmaaltijd:
Spitskool met spek, room en kabeljauw – te slecht voor je, te lekker
Cottage pie met bloemkoolstamppot – de kinderen scheppen dit met borden vol naar binnen
Pizza Rustichella in Oxford – ik leerde om mijn pizza’s eens spaarzaam te beleggen
Kabeljauw en chorizo cassoulet van Oxford Prison – nog eens Oxford en niet geheel toevallig, want ik at daar het meeste buiten de deur. Deze cassoulet lijkt ongewoon,maar was een groot succes.


Ook nog iets van een salade?
Tomatensalade met honingpesto en amandelen – stond zelfs afgelopen kerst op tafel
Brood en witte bonenpuree met pecorino – voor als ik alleen eet. Comfort Food!

Vlees en dergelijke:
Glamorgan Sausages (vegetarische kaasworstjes) – kosten wat tijd, maar dit zijn waardige vleesvervangers
Tupperware chorizo – nog niet genoeg mee geëxperimenteerd, maar het heeft potentie

Pasta’s, altijd weer pasta…
Pasta alla Trapanese – zomers, snel en goed
Pasta met savooiekool en vermouth – de hoeveelheid vermouth blijft een heikel punt hier en er werd zelfs gebeld met een chemicus om eens te praten over het verdampen van alcohol. Dat blijkt lastig te voorspellen doordat je met andere ingredienten mengt en vermoedelijk blijft er nog vrij veel alcohol (ethanol) over, maar ja, het is te lekker om te vergeten
Noedels met gehakt en peultjes – gouwe ouwe, die de kinderen nog niet weten te waarderen
Pasta met een pesto van mais en bacon – maffe structuur, maar geweldig goed


Ik heb nooit veel om zoet gegeven, maar deze…
Kaneellabneh voor bij de appeltaart – okee, ik ben de enige die het lekker vond hier, maar ik zal er nog eens wat varianten op maken. Hangop rules!
Aardbeiensoep met Griekse yoghurt – ik blogde eerder over deze soep met mascarpone, maar deze is vriendelijker voor de lijn en net zo lekker.

En dan deze nog:
Homemade cola – van alle zaken die ik voor de serie Chef Mama vs The Real Thing kookte, kostte deze mij de meeste voorbereiding en moeite. Precies wat ik voor ogen heb met die recepten: dingen koken die absoluut niet voor de hand liggen.
 
Tenslotte wil ik alleen nog zeggen: een gelukkig tweeduizenddertien! Proost! Op het volgende jaar.
 
 

 

 

Geen opmerkingen: