11 januari 2013

Vega champignonballetjes


In de categorie Je Moet Er Wat Voor Over Hebben, oftewel ‘vegetarisch’ en ‘beetje veel werk’, geef ik u het champignonballetje. Ja, het is makkelijker om een kipfilet in de pan te vleien, maar als u nu nog steeds leest, heeft u vast ook een goede reden om iets minder vlees te eten en dan moet er maar wat meer werk tegenover staan.

Ik ben een groot liefhebber van balletjes, ben niet snel tevreden, maar deze balletjes mogen nog wel eens terugkomen. Het is niets voor doordeweeks trouwens. En je moet een keukenmachine hebben. Of engelengeduld en een goed, groot mes.

Champignonballetjes
Ik meen dat ik er 30 pingpongballetjes van kon draaien. Het was meer dan genoeg voor ons vijven en ’s avonds heb ik de overgebleven koude balletjes met zoete chilisaus opgegeten bij een Harry Potter film. Koud deden ze een prima imitatie van rundergehakt, maar warm hadden ze ook wel wat weg van gewoon vlees.


600 gr champignons
300 gr wit brood
20 gr platte peterselie, gehakt
3 tenen knoflook, gesnipperd
100 gr feta, fijn verkruimeld
100 gr Goudse belegen, geraspt
50 gr parmezaan, geraspt
1 flinke sjalot, gesnipperd
zout, peper
2 eieren (L)

Nog niet geprobeerd, maar wat er eventueel bij kan: fijngemaakte ansjovis, gehakte walnoot of  gedroogde paddenstoelen (als je die heel fijn hakt, zou ik ze niet eens wellen. Er zit voldoende vocht in de ballen).

Maak de champignons schoon en hak ze tot flinters in de keukenmachine. Behoorlijk fijn dus. Doe ze in een vergiet en knijp er zoveel mogelijk vocht uit. Het is vast niet veel, maar alle beetjes helpen.

Maal het brood (als de korsten zacht zijn maal ik die gewoon mee, haal het er anders even af) ook fijn tot kruimels. Meng nu alles met de handen door elkaar tot een niet te stevig deeg. Je moet er wel balletjes van kunnen vormen. Zo niet, voeg nog iets broodkruimels toe. Rol dan kleine balletjes ter grootte van een pingpongbal. Leg ze nog minimaal 30 minuten in de koelkast om iets op te stijven en bak ze daarna in wat boter of olie bruin. Ze blijven iets kwetsbaar tot ze gebakken zijn, dus voorzichtig draaien met bijvoorbeeld twee lepels.

Oordeel van het smaakpanel: het werd wisselend ontvangen, maar dochter Zo (enfant terrible aan tafel op dit moment) at ze met smaak koud uit de koelkast op toen ze halverwege de avond nog even beneden kwam kijken (jaja, we hebben Harry Potter toen even uitgezet).



3 opmerkingen:

MultiVroon zei

Leuk, lekker veel kaas erin dus! En geen ei, dat zou ik nou altijd toevoegen denkend dat dat voor de binding onmisbaar is?!

Eerst Koken zei

Jawel! Wel ei, 2 stuks op het einde!

Karien zei

Lekker, ik ben ook van de balletjes, en het minder vlees enzo. Maakte laats hamburgers van paddestoelen (recept op mijn blog) die door manlief uitgeroepen werden tot de lekkerste ooit. En dat was voor hij doorhad dat ze vegetarisch waren!!