17 mei 2013

Pasta alla Foriana





Food52 is een geweldige, Amerikaanse website die voortdurend de juiste recepten plaatst met heerlijk sobere, maar overtuigende fotografie. Amerikanen en ik zitten normaliter niet zo op dezelfde lijn qua eten, maar deze site klopt gewoon he-le-maal.  Ze hebben ook een hoofdstuk over Koken voor Kinderen en voeren daarbij een slogan waar ik jaloers op ben:

Koken vóór kinderen, mét kinderen, of ondánks kinderen

Kijk, en zo is het maar net.

Dit recept staat niet bij het kindervoer, maar bij gerechten voor diners met veel mensen, waar mogelijk ook nog eens vegetariërs en andere enge geheelonthouders bij aanschuiven. Wat kook je dan, wat houdt iedereen tevreden? Dit dus: een hele, simpele pasta met een kaas-notensaus en wat rozijnen. Prachtig door het simpele ervan. Ik kan melden dat ook de kinderen hier blij mee waren. De hoeveelheid van hieronder is echter te weinig als hoofdgerecht; er moet beslist iets bij, zoals een salade. Maar verder: niets meer aan doen.


Pasta alla Foriana
Recept voor 3 personen, of een familie met 2 kinderen, met een salade erbij

Het originele recept maakt een flinke hoeveelheid saus omdat je het goed kan bewaren, maar ik heb het aangepast:

70 gr walnoten
70 gr pijnboompitten
4 tenen knoflook
1 tl oregano
scheut olijfolie
50 gr gele rozijnen
zout en peper
300 gr pasta
100 gr pecorino, geraspt

Hak de noten en knoflook (in een keukenmachine) behoorlijk fijn. Voeg de oregano toe. Verhit een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak de noten en rozijnen vijf minuten. Roer het regelmatig door. Breng op smaak met zout en peper.

Kook ondertussen de pasta gaar. Meng de saus erdoor en eventueel de kaas ook, of geef deze er apart bij. Serveer met een salade.

Oordeel van het smaakpanel: het was veel te weinig! Ik heb mijn bord uiteindelijk maar richting Kleine Chef geschoven, want die is nogal hongerig de laatste tijd.





 

 

Geen opmerkingen: