22 februari 2014

Vegetarische jus



Omdat iedereen jus nodig heeft… Hier op de foto met vegetarische balletjes poging drie. Ik raad inmiddels versie 8.1 aan of wortelballetje 1.0

Deze jus heeft een sterke champignonsmaak, dus het is in het bijzonder geschikt voor herfstige en winterse stamppotjes (het kan nog net!) Maar verder zit het ook vol umami; de hartige, volle smaak die een jus hoort te hebben, en er zit koffie in. Onverwacht, maar beslist een smaakmaker.

Vries het teveel aan jus gewoon in!

Vegetarische jus
recept voor 600 ml jus

250 gr champignons
iets olie of boter
1 ui, gesnipperd
100 ml hete koffie
1 groentebouillonblokje + 500 ml heet water
2 el ketjap manis
1 tl scherpe mosterd
1 el bruine suiker
zout, peper en 1 tl tijm
2 el ketchup

Hak de champignons heel fijn. Als er een keukenmachine is, hak je ze simpelweg tot flinters. Bak die flinters in wat boter of olie, samen met de gesnipperde ui, tot de champignons bruin worden. Dat zal wel even tijd in beslag nemen, want er moet eerst vrij veel water verdampen.

Wanneer de champignons lichtbruin zijn, de rest van de ingrediënten toevoegen. Laat dit even pruttelen om goed de smaak te ontwikkelen. Pureer het mengsel daarna in een blender en laat de prut vooral even rusten voor de smaak. Filter het daarna met behulp van een fijne zeef. Er blijft een handje champignonflinters over; dat kan weg.

Proef de jus – voeg een snufje suiker toe wanneer u het te bitter vindt.


2 opmerkingen:

Lot zei

Mag ik vragen waarom je schrijft: iedereen heeft jus nodig? Ik eet het nooit namelijk, vind het niet lekker en aardappelen smaken me beter de enkele keer dat ik ze eet zonder iets.
Als saus zal dit recept best lekker zijn op een groente.

Eerst Koken zei

Ah Lot, lees het dan maar als 'ook vegetariërs hebben recht op fatsoenlijke jus bij hun stamppot'. Ik kan niet zonder hoor.