2 januari 2016

Halloumi met vadouvan en gebakken aardappel


Oh ja, het blog was er ook nog! Ik ben sinds een paar weken weer helemaal ondergedompeld in mijn stamboom. Twintig jaar geleden, toen ik nog studeerde, was ik daar ook druk mee (ja, ik was zonder uitzondering de jongste in het archief) en toen reisde ik met mijn studenten-ov-kaart heel Nederland rond om voorouders te zoeken in de archieven. Beslist een rustgevende en ook spannende onderneming. Dit lag allemaal jaren stil totdat ik in december opeens iets intikte op Google. En waar er 20 jaar geleden nog amper internet was, rolde nu alles, en nog veel meer, zomaar uit mijn computer. En het is reuze verslavend, al die voorouders: het gaat van steenrijke burgemeesters, tot stichters van een nieuw dorp, en het hoofd van een roversbende (de bende van Aai Bot; je kunt het nog opzoeken op het internet ook). Het ziet er naar uit dat ik mijn aandacht moet verdelen. En ondertussen... allemaal de beste wensen voor dit nieuwe jaar! 

Maar aan de culinaire kant wilde ik het hebben over de dingen die je zomaar ontvangt… Een zakje Vadouvan van Verstegen bijvoorbeeld. Ik kende het wel, maar had het nog nooit gekocht, en nu moest ik er opeens iets mee. Vadouvan is een kerriemengsel, maar dan toch anders dan wat we allemaal kennen. Het is van origine Indiaas, maar de soort die hier is blijven hangen is beïnvloed door de Fransen. Het is bitterder dan gewone (Madras) kerriemengsels. Is dat door de fenegriek? Het is een interessant kerriemengsel, niet heet, maar geurig als een specerijenmarkt, en waar ik nog zeker wat meer mee moet experimenteren.



Dit keer bleef het simpel, maar lekker: ik strooide vadouvan over plakjes halloumi en bakte deze bruin in wat olie, in een koekenpan. Daarbij kwamen gebakken krieltjes, gekookte spruitjes en een paar sperziebonen. En ook een dikke yoghurtsaus van Griekse yoghurt, een beetje gehakte, verse rozemarijn, gehakte knoflook, en sliertje olijfolie, met zout en peper. Tenslotte nog een beetje dille en extra vadouvan erover op het bord en ik smulde van een redelijk snel pannetje.


Geen opmerkingen: