30 juli 2017

Kerriesoep met partjes gekookt ei


Ik kwam deze soep op een ander blog tegen, waar het tijdens de carnaval een vaste plek op hun tafel schijnt te hebben. En het is inderdaad een goede soep om te eten voor/tijdens/na het slempen en hossen (met deze twee woorden doe ik als Nederlander van boven de rivieren waarschijnlijk geen recht aan het fenomeen carnaval, dat uiteraard veel meer omvangt dan mijn bondige samenvatting, maar alle andere kwaliteiten ervan zijn mij nu even ontschoten. Dus bij deze: sorry!). Maar ook voor wie iets minder slempt en host is het een lekker verwarmend soepje. Echt iets voor als de zomer een beetje tegenvalt, want het is verder wel een lichte maaltijd. Troostrijk, lekker warm, kruidig, en de room en eieren verzachten het heerlijk.

Als bron noemt men een (verder onbenoemd) ‘oud kookboek’, en dat kan wel kloppen. In al mijn oude kookboeken van vooral begin 20e eeuw staan dit soort simpele kerriesoepen. Het doet me ook wel wat denken aan de even ouderwetse Londonderrysoep, wat doorgaans ook een kerriesoep is, maar waarvan het recept beslist niet in Londonderry (een stad in Noord-Ierland) is bedacht. De naam raakte in zwang in Amerika rond 1915, toen het opeens hip werd om Iers te zijn. Ierse benamingen werden lukraak toegepast op allerlei producten en recepten, hoewel enig verband volledig ontbrak. Overigens kom je het recept (met kerrie, champignons en kalfsbouillon) nog maar zelden tegen en dat is jammer, want ook een simpele spin-off als hieronder mag heus wel eens worden herhaald.

Kerriesoep met gekookte eieren
recept voor ruim 2 liter soep
gebaseerd op een recept van Ministerie van Eten en Drinken

2 sjalotjes (of een gewone ui) (100 gr), gesnipperd
3 teentjes knoflook, gesnipperd
50 gram roomboter
2 afgestreken eetlepels kerrie
optioneel: wat chilivlokken, verse rode peper of wat sambal oelek
40 gram bloem
2 liter bouillon (tuinkruiden- of groentebouillon, of een vleesbouillon)
50 gram witte rijst
100 tot 200 ml (light) kookroom of eventueel slagroom (ik vond 200 ml erg lekker)
hardgekookte eieren, gepeld en in partjes gesneden (bv per bord 1,5 tot 2 eieren)
optioneel: een beetje peterselie, fijngehakt, vooral voor de kleur eigenlijk

Bak de sjalotjes en de knoflook in de boter zachtjes gaar op laag vuur. Voeg de kerrie toe, maar gebruik maar eerst 1,5 eetlepel. Tenslotte is elk kerriemengsel anders en er zijn milde en hetere varianten verkrijgbaar. Je kunt altijd later verder op smaak brengen met meer kerrie.
Voeg eventueel de rode peper of chilivlokken toe en daarna ook de bloem. Laat de bloem even garen. Ik hoop nu wel dat je niet zuinig bent geweest met de boter, want die heb je nu dus nodig voor de roux (de sausbasis welke je maakt met bloem en boter, om de soep te binden).

Voeg dan een scheut bouillon toe en roer dit er goed door, tot de massa bindt. Voeg nog meer bouillon toe, meng het erdoor en ga hiermee door tot je een dun gebonden soep hebt. Tenslotte voeg je de rest van de bouillon toe.

Doe dan ook de rijst en room erbij en laat de soep nu nog 15 minuten (onder af en toe roeren) zachtjes koken. Mijn kerriemengsel bleek pittiger dan verwacht en ik verzachtte het effect met meer room. Maar eerlijk gezegd beviel het mij erg goed en ik zou nu standaard 200 ml toevoegen.

Serveer de soep met wat peterselie en partjes ei.



Geen opmerkingen: