25 november 2018

Mangochutney a la Geeta's


Ik heb dit keer een mangochutney gemaakt waarbij ik een schuin oog hield op mijn favoriete pot chutney, namelijk die van Geeta’s. En ik was er erg over te spreken. De smaak lijkt er goed op. Dus de volgende keer dat de mango’s goedkoop zijn, raad ik je dit recept aan! (nb. Je moet wel je specerijenvoorraad op orde hebben, want anders kan je nog steeds beter de kant-en-klare pot kopen J)

Mangochutney
recept voor 1 pot van 500 ml

500 gr schoongemaakte rijpe mango (=1 zeer grote mango of twee kleinere)
1 teen knoflook, gehalveerd
100 ml lichtgekleurde azijn (witte wijnazijn of appelciderazijn bv)
60 gr suiker
1 tl garam masala
½ tl komijnzaad
½ tl fenugreekzaad
½ tl nigellazaad
½ tl zwarte peperkorrels, heel
2 a 3 kardemompeultjes (heel) of desnoods ½ tl kardemompoeder
1 hele kruidnagel
½ tl kurkuma
½ tl chilivlokken
½ tl zout

Snijd de mango in kleine blokjes (vrij klein, want je kookt het niet echt stuk – de stukjes blijven zichtbaar). Doe alle ingrediënten samen in een kookpan en breng het aan de kook. Laat 20 tot 30 minuten pruttelen zonder deksel op de pan en roer af en toe.

Maak ondertussen een pot, waar een halve liter in past, goed schoon. Een heet programma van de vaatwasser werkt daarbij prima trouwens. Officeel moet je de potten uitkoken enzo en als je een grote hoeveelheid maakt om lang te bewaren, moet je dit natuurlijk even secuur aanpakken, maar och, die ene pot gaat waarschijnlijk redelijk snel op. Hier wel tenminste…



Geen opmerkingen: