6 januari 2019

Citroen op een wolkje



Een tijdje geleden maakte ik een taart van flensjes, gelaagd met lemon curd. Ik merkte in dat blog al op dat er zo’n verschil zat in de kwaliteit van het supermarktaanbod van de lemon curd. Waarschijnlijk heb je de keuze tussen Chivers en Bonne Maman, maar terwijl Bonne Maman precies die ingrediënten gebruikt die ik zelf ook zou gebruiken, doet Chivers er allerlei moeilijke dingen in. Kijk maar:

Chivers ingrediënten:
Suiker, glucose-fructosesiroop, water, palmolie, geconcentreerd citroensap (3,2%), maïsmeel, gedroogd ei, voedingszuur (citroenzuur, azijnzuur), geleermiddel (pectine), zuurteregelaar (natriumcitraten) citroenolie (0,17%), antioxidant (ascorbinezuur), kleurstof (gemengd caroteen)

Bonne Maman ingrediënten:
Suiker, citroensap, hele eieren, boter, tapiocazetmeel

Die keuze lijkt me dus niet moeilijk, he?



Dit keer maakte ik een toetje met een luchtig mengsel van geklopte slagroom met Griekse yoghurt, wat net even een wat frisser resultaat geeft. Ertussen komen koeklaagjes en lemon curd. Het is allemaal erg gemakkelijk te maken.

Citroen op een wolkje
Het recept is genoeg voor 6 porties. Op de foto staan kleinere dessertglaasjes en daar kan je er 8 van vullen, maar het is te lekker om er maar zo weinig van te geven…

Voor de yoghurt-room:
175 ml slagroom
2 tot 4 opgehoopte el poedersuiker
1 tl vanille-extract of 1 zakje vanillesuiker
175 gr Griekse yoghurt (10% vet)

verder nodig:
- 1/2 pot lemon curd (Bonne Maman - pot van 360 gr)
- koekjes naar keuze - het liefste had ik iets van gemberkoekjes gebruikt, maar ik moest uitwijken naar grote spritsen. Daar had ik er 4 stuks van nodig
- het liefst ook een (biologische) citroen voor wat rasp als versiering

Klop de slagroom met de vanillesuiker en gewone suiker stijf tot het pieken vormt. Als je vanille-extract gebruikt zou ik dat pas aan het einde toevoegen. Wat betreft de hoeveelheid suiker: ik nam twee goede eetlepels poedersuiker, wat matig gesuikerd is en dat vond ik lekker, want de lemon curd en de koek zijn ook zoet. Maar ik ben geen zoetekauw. Als u dat wel bent, zou ik er nog wat extra bij doen. Spatel tenslotte de yoghurt er rustig doorheen.

Snijd de koekjes in stukjes.

Doe de room in een stevig diepvries- of ziploczakje, hoewel zelfs een groot boterhamzakje prima werkt, en knip er een hoekje vanaf zodat je het in de glazen kan spuiten. Dat is echt stukken makkelijker dan scheppen met een lepel, wat nooit echt heel netjes lukt. Schep ook de lemon curd in een zakje en knip daar een (kleiner) hoekje af.

Verdeel dan wat koekkruimels over de glazen, spuit er wat lemon curd op (vooral langs de randen, zodat je het mooi ziet zitten) en tenslotte een laagje room. Herhaal dit nog eens met dezelfde drie lagen. Strijk de bovenkant glad en rasp er wat citroenschil boven.

Zet ze nu in ieder geval een uur koud weg, want ze worden dan weer wat steviger. Twee a drie uur bewaren is ook nog prima. De koekjes blijven dan nog goed. Maar het overgebleven toetje dat ik de volgende dag at had een zachtere koekjeslaag. Ook lekker, maar anders en iets compacter.





4 opmerkingen:

Marie zei

Naar aanleiding van deze post dit gemaakt maar dan met 250 slagroom en 250 Griekse yoghurt. Lange vingers gebruikt als koekje en in een grote schaal opgemaakt. De vingers zijn nog net aan de handen van de eters gebleven WaT verrukkelijk was dit!!!

Eerst Koken zei

haha, ik ben blij dat je het met me eens bent! :)

Madelon zei

Vraagje, moet het toetje in de vriezer of koelkast gekoeld worden? Wil dit gaan maken voor de paasbrunch op werk.

Eerst Koken zei

Hoi, het gaat gewoon in de koelkast!