5 oktober 2015

De slag om de stevia siropen



Cool Bear was volgens mij de eerste die een paar jaar geleden met een steviasiroop kwam? Ideaal voor kinderen, want andere soorten zijn hier haast geen optie: gewone siropen moeten niet al te scheutig worden geschonken vanwege de suiker, en alle siropen met synthetische zoetstoffen zouden niet aan kinderen moeten worden gegeven, omdat de veilige grens voor zoetstoffen bij de kleinsten al snel wordt bereikt. Ik vind het dan ook raar dat een product als Slimpie zich richt op kinderen.

Stevia heeft betere papieren dan synthetische zoetstoffen en heeft een natuurlijke oorsprong (jaja, stevia is net zo goed geraffineerd en slechts een geïsoleerde vorm, maar aan de basis staat tenminste nog een echte plant). Mijn zegen heeft het in ieder geval en de kinderen mogen deze siroop gerust drinken, zonder dat ik mij zorgen moet maken om tanden of gewicht. Er is alleen 1 nadeel: de smaak. Stevia smaakt een beetje weeïg of zelfs bitter, en het geeft de drank al snel een bijsmaakje. Ik vond die bijsmaak bij Coolbear altijd sterk aanwezig, en zodra Karvan Cevitam op de markt kwam, ben ik overgestapt. Er zit weliswaar nog wel suiker van sap in Karvan Cevitam, maar het was al een flinke stap vooruit op reguliere siropen.

Vorige week kreeg ik een fles Coolbear Citroen/Limoen om te testen en ik besloot om de smaaktest aan 4 kinderen voor te leggen: ze kregen een beker Karvan Cevitam 0% Citrusmix en een beker met Cool Bear Citroen/limoen. Het smaakverschil is trouwens erg groot. Waar Karvan Cevitam de siroop maakt met sinaasappel, citroen, mandarijn en appelsap, houdt Coolbear het bij vers citroensap.
 
Nou, dat viel me reuze mee… Ik dacht dat ze alle vier voor de bekende metalen bus zouden gaan. Maar 2 kinderen kozen voor Karvan Cevitam en de andere 2 dus voor Coolbear. Nu is citroen ook de beste instapsmaak van Coolbear, dus ik besloot om nog een andere smaak te proberen. Ik was vooral geinteresseerd in Black Ice Tea Citroen, maar die had de AH niet. Wel de Cassis Appel. Bovendien merkte ik op dat het merk sinds dit jaar wordt verhandeld door de Bickery Food Group. Hadden ze behalve de verpakkingen misschien ook iets aan de receptuur gedaan...? Of was ik inmiddels gewoon aan stevia gewend? Ik vond de cassissiroop hoe dan ook prima te doen. Die mag blijven. Jawel, er zit een vaag steviasmaakje aan, maar dat zal inderdaad wel een kwestie van gewenning zijn. Ik ga toch weer proberen om de kinderen warm te krijgen voor deze siroop. En mezelf ook, want ik heb een guilty pleasure waar ik mij enorm voor moet generen en welke ik beter zou laten staan: een gifgroene siroop (Tritop) uit Duitsland met de smaak Waldmeister, beslist 100% synthetisch – 100% synthetische kleurstoffen en smaakstoffen, en ook nog met de vreselijkste zoetstoffen… Maar lekker…! :D Die krijgen de kinderen dus niet, he...


Cool Bear is te koop bij veel supermarkten, drogisterijen of gezondheidswinkels voor 2,89 euro. Of je checkt op hun website waar dat bij jou in de buurt zou kunnen zijn.

PS. even iets over reclame in blogs. Waarom is Eerst Koken toch altijd positief over de spullen die worden opgestuurd? Nou, omdat ik alleen maar schrijf over producten die mij persoonlijk bevallen. Ik krijg veel meer dingen opgestuurd, maar het gros zien jullie hier niet, omdat het niet in mijn straatje past (glutenvrij, tarwevrij), omdat ik het zelf niet zou kopen, omdat ik het niet interessant vond, of omdat het ronduit vies was. En in dat laatste geval wil ik er ook niet over bloggen. Ik wil alleen maar over lekkere dingen bloggen. :) Kortom, als ik hier vertel dat ik het lekker vond, dan was dat ook echt zo. Ik word namelijk nooit betaald voor producten. Ik ontvang hooguit iets om te testen. Ik moet er ook niet aan denken dat ik hier moet roepen dat Knorr maaltijdmixen zo fijn zijn, omdat ik er dan geld voor krijg. Dan verkoop je je ziel toch zeker?!
 

 

4 opmerkingen:

MultiVroon zei

Ik vind stevia-siroop juist geen optie omdat wij haast eindeloos verdunnen. Dan blijft alleen het droppige steviasmaakje over. Dan maar liever een vleugje suiker in een heel dun siroopje.

MultiVroon zei

Ik vind stevia-siroop juist geen optie omdat wij haast eindeloos verdunnen. Dan blijft alleen het droppige steviasmaakje over. Dan maar liever een vleugje suiker in een heel dun siroopje.

Eerst Koken zei

ach ja, het blijft een kwestie van smaak. Ik drink de siropen ook erg dun hoor, maar vind de Steviasmaak zeer acceptabel. Veel mensen vinden het net zo goed vies.
Trouwens, ze drinken hier ook water enzo, hoor. Dat men niet denkt dat het hier een eeuwig stromende bron van ranja is... :)

Anoniem zei

Bolero limonade heeft suikervrije waldmeister smaak. Misschien iets om tete proberen?