31 maart 2019

Tortilla’s met zoete aardappel



Voor de verandering volgde ik eens trouw het originele recept, maar stond wat twijfelend naar het eindproduct te kijken en voorzag dat er tafelvragen zouden worden gesteld. Het eindresultaat leek me wat te saai. Op het laatste moment heb ik toch maar snel twee handen oude kaas toegevoegd en kijk eens aan… de zon ging schijnen, jongens.  Ik was er erg mee in mijn nopjes. Ook de volgende dag toen ik het restje zoete aardappel als lunch opat. Lekker, simpel en vullend.

Tortilla’s met zoete aardappel
Recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

1 kilo zoete aardappels
zout en peper naar smaak
1 tl gemalen komijn
1 tl chilipoeder
olijfolie
1 ui, grof gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
1 blik zwarte bonen, uitlekgewicht 240 gr
sap van 1 grote of 2 kleinere limoenen
125 gr pittige, geraspte (Goudse) kaas
ongeveer 8 zachte, kleine tortilla’s
een ruime hand verse koriander, gesneden
eventueel tomatensalsa en zure room voor erbij (Griekse yoghurt kan ook wel als je wat wilt besparen op calorieën!)

Verhit de oven voor op 200 graden hetelucht (of 220 graden conventioneel, maar ik heb hier een voorkeur voor hetelucht).
Schil de aardappels en snijd ze in dobbelsteentjes. Niet te groot dus. Doe ze in een schaal en breng op smaak met zout, peper, komijn en chilipoeder. Schenk er een scheutje olie bij zodat alles een beetje bedekt is. Dat hoeft niet meer dan een ruime eetlepel te zijn. Schep ze goed om. Leg ze dan in een enkele laag op een grote bakplaat, welke je hebt bekleed met bakpapier. Rooster ze gedurende 15 minuten, schep ze dan door en rooster nog eens 10 tot 15 minuten of tot ze knapperige randjes hebben.

Ondertussen de ui fruiten in een beetje olijfolie tot het zacht is. Voeg in de laatste minuut de knoflook toe. En daarna ook de afgespoelde bonen, limoensap en de aardappelblokjes. Proef of er nog wat zout bij moet. Strooi er tenslotte koriander over en serveer met warme tortilla’s en eventueel salsa en/of zure room.



Geen opmerkingen: