6 augustus 2019

Frambozenrum



Goed genoeg voor het doopfeest van een koninklijke baby’, stond er bij dit recept in een oud kookboekje uit 1948. Het boekje was een uitgave van een handwerkwinkeltje, genaamd The Black Whale, in Québec, Canada, met daarin recepten die ‘waren doorgegeven van moeder op dochter’. In het hoofdstuk Celebrations wordt het interessant: ze maken wijn van paardenbloemen, rabarbersap, dennenbier (!) en homemade ginger beer. En dus ook deze ‘raspberry rum’, die 'slechts bij zeer bijzondere gelegenheden werd geserveerd'. Ze mengden hiervoor frambozensap met suiker en rum om zo een likeur te maken. En het is inderdaad een hemels drankje. Ik maak hem wel wat minder zoet.

Het recept gebruikte een witte rum, maar ik heb hier eigenlijk alleen bruine rum staan. Dat gaat ook prima en levert wat mij betreft een nog interessanter drankje op. Nu blogde ik eerder al eens over het merk Ron Abuelo, maar toen goot ik hun heerlijke, chique 12 jaar oude rum door de vissoep, terwijl je zo'n rum eigenlijk gewoon puur zou moeten drinken. Dit keer had ik hun rum van 7 jaar oud staan en die is qua prijs wat vriendelijker om mee te experimenteren. Hij is ook wat scherper en kan wel wat frambozensap aan. Ron Abuelo is niet verkrijgbaar bij de Gall&Gall, maar wel online of bij de kleinere slijterij. Vooral die 12 jaar oude rum is zijn geld waard!

Frambozenrum

250 gr frambozen (niet in het seizoen? Uit de diepvries is ook prima)
150 ml water
150 gr suiker
175 ml (bruine) rum

Doe de frambozen en 150 ml water in een pannetje en breng het aan de kook. Laat het fruit stuk koken en haal het dan van het vuur. Het hoeft niet langer te koken dan nodig is. Haal het door een zeef en vang het sap op. Meng de suiker door het hete sap en laat de suiker smelten. Laat het afkoelen en meng dan de rum erdoor. Je hebt twee delen gezoet sap met één deel bruine rum nodig. Bij mij was dat dus 350 ml sap en 175 ml rum.



1 opmerking:

YvV zei

Klinkt heerlijk!! & easypeasy