1 december 2019

Lasagne met linzen


Afbeelding van Susana Martins via Pixabay

Een dochter keek kritisch mee naar het fotograferen. ‘Als je hier een foto van maakt, gaat niemand het eten, hoor,’ zei ze fijntjes. En bedankt, schat. Maar ik geef toe dat een linzenlasagne een visuele uitdaging is. De foto hieronder is door de dochter goedgekeurd, want zo’n close-up was nog het charmantste… Hierboven even een algemeen plaatje, hoor… Maar je begrijpt: vieze dingen blog ik niet, dus je kunt het met een gerust hart maken :)
  

Lasagne met linzen
Vegetarisch recept
gebaseerd op een recept uit de Delicious van november 2019
recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

1 middelgrote ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 el olijfolie
1 tl chilivlokken
2 tl gedroogde oregano
1 blikje geconcentreerde tomatenpuree (zo’n grote van 140 gr)
2 blikken van 400 gr bruine linzen (uitgelekt is dat 2 x 240 gr)
2 blikken tomaatblokjes (2 x 400 gr)
1 takje rozemarijn, de naalden gehakt (of desnoods een ruime tl gedroogd) en wat verse tijm (mag ook gedroogd – 2 tl)
2 el sojasaus (bv gewoon van het type Kikkoman, maar ik gebruikte ketjap manis, want ik vond dat de saus wel wat zoets mocht hebben)
1 bouillonblokje naar keuze (ik gebruikte paddenstoelenbouillon), verkruimeld
optioneel: ik had nog een restje rode pesto staan en er stond rode wijn open. Daar heb ik een eetlepel (de pesto) en een sliertje (de wijn) van toegevoegd. Hoeft dus niet, maar het kan ook geen kwaad
zout
125 gr crème fraiche
1 bol mozzarella (125 gr), in kleine stukjes
25 gr Parmezaanse kaas, geraspt
250 tot 300 gr lasagnebladen (ik gebruikte 3 lagen van elk 4 lasagnebladen)

Verder nodig: een ovenvorm van ongeveer A4 formaat

Fruit de uien even in de olie, in een flinke hapjespan. Voeg dan de knoflook toe, samen met de chilivlokken en oregano. Bak nog een minuut en voeg dan de tomatenpuree toe. Bak dit ook een minuut.
Voeg dan de linzen, tomaatstukjes, 300 ml water, rozemarijn en tijm, sojasaus en het bouillonblokje toe. Als je het gebruikt kan de pesto en wijn er nu ook in. Laat dit 10 minuten pruttelen. Breng verder op smaak met zout.  

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Roer de crème fraiche los met de mozzarella en Parmezaanse kaas. Breng op smaak met wat zout.

Maak de lasagne: begin met een laagje saus in de vorm. Leg daar 3 of 4 lasagnebladen op. Herhaal dat twee keer. Je hebt dus uiteindelijk 3 pastalagen. Eindig met saus. De laatste laag daarop is het crème fraichemengsel. Ik kreeg dat niet glad gestreken, dus ik heb het zo’n beetje in hoopjes verdeeld over de saus.

Bak het nu gedurende 45 minuten. Als je de lasagne daarna 10 minuten laat staan, wordt hij iets steviger en is het beter te snijden.



Geen opmerkingen: