24 juni 2012

Nieuwe bruschetta's



Chocolade? Nah…

Chips? Och, soms…

Cake, biscuit, stroopkoeken of bokkenpootjes? Neuh… vandaag even niet.

Als je daarmee vannacht aan mijn bed verschijnt, dan draai ik me nog eens om. Ik loop er niet warm voor en zeker ’s nachts niet, want met drie kinderen ben je blij wanneer je wél slaapt. Ik doe eventueel een oog open voor broodjes met salades, maar waar ik mijn bed misschien wel voor wil uitkomen is Duitse aardappelsalade. Met spekjes, zurige mayonaise, een fijngehakt augurkje erbij.  

Kelly van In Kell’s Kitchen host deze maand het Foodblog Event en koos voor het thema Guilty Pleasures en die kartoffelsalat is mijn grote zonde, maar toch volgt er nu geen recept voor. Ik eet het namelijk haast nooit, want ik ben te verstandig. Ik maak het niet en ik haal het niet. Een kilo aardappelsalade verdwijnt hier als sneeuw voor de zon, maar vervolgens moet ik er weer 10 uur voor hardlopen om het een tweede keer te doen verdwijnen…

Iets beters dus, iets kleiners graag. Met koolhydraten! Want ik ben gek op brood:

Het was weer tijd voor twee nieuwe bruschetta-toppings. Of crostini zo u wilt. Eigenlijk van beide een beetje; bruschetta wordt gemaakt van rustiek boerenbrood en wordt voor het bakken besprenkeld met olie, terwijl crostini van bijvoorbeeld stokbrood worden gemaakt, maar pas achteraf worden ingewreven met olie en knoflook. Nou ja, we doen maar wat hier in Nederland, he?


Deze komen uit het boek “Het grote boek met hapjes”. Vrij rap te maken voor een feestje of borrel en gelukkig weer eens wat anders dan chips en noten. Aan de andere kant, even tussen ons; zouden jaren 70-retrohapjes als leverworst met augurk en een blokje kaas met gember ook niet een hele verademing zijn? Wat plakjes ossenworst? Een glaasje met zoute sticks?? Ik geloof dat ik het niet eens erg zou vinden… Maar goed, we moeten mee in de vaart der volkeren en we bakken bruschetta’s: de toppings maak je van tevoren, maar het bakken van het brood en het beleggen moet wel op het laatste moment gebeuren.

De vorige varianten, ook niet verkeerd, stonden hier al eerder.

Bruschetta:
Snijd een stokbrood in dunne plakjes van 1 cm, besprenkel ze met wat olijfolie en rooster ze in de oven totdat ze knapperig zijn.
En dit aten wij erop:

Rucola en feta:

Voorbereiding: Meng 200 gr goede, verkruimelde feta met 2 tl citroen- of sinaasappelschil en 2 el olijfolie. Bak enkele plakjes rauwe ham knapperig in wat olie en verkruimel dit ook. Hou de ham apart.

Leg op elk plakje brood een paar rucolablaadjes. Schep wat feta op elk plakje brood en leg er wat verkruimelde ham op.

Mozzarella:


Meng 150 gr buffelmozzarella met 3 el fijngesneden basilicumblad en 3 el warme olijfolie. Breng op smaak met peper en zout. Laat dit een uur op kamertemperatuur op smaak komen en beleg er dan het brood mee.

Oordeel van het smaakpanel: als een kamer vol visite ze eet, dan zal het wel goed zijn. En hoppa, daar wordt weer een broodje met appelsap achterover geslagen.


2 opmerkingen:

Brenda (Kookt!) zei

Lekkere combi's, ga ze eens maken!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Bedankt voor je deelname aan het foodblogevent van juni 2012!

Fijn dat de bruschetta's ook door het smaakpanel zijn goedgekeurd ;-)

Groetjes, Kelly