13 september 2013

Krab, mais en chipotle salade


Helaas, maar ik kan niet zeggen hoe dit smaakt, want ik ben verkouden. Mijn neus neemt momenteel niets meer waar, hoewel de pepers in dit gerecht nog wel iets konden wakker schudden. En daarna ging mijn neus heel erg lopen. Maar zeg nou zelf, hier zit geen woord Russisch bij. Krab? Verse mais? Lekker!

Even over die pepers: chipotle pepers zijn lastig verkrijgbaar in Nederland, maar dat zal ongetwijfeld binnenkort veranderen, want het woord suist rond in het foodie-landschap. In London lagenen deze pepers op Borough Market vooraan de stalletjes te pronken, dus het wachten is nog slechts op de oversteek naar het vasteland.


En ze verdienen het, hoor. De chipotle peper is een jalapeño die gerookt is, waardoor ze donkerbruin en taai zijn, een sterke geur van rook hebben, maar de heetheid van pepers. En daar kan je veel interessante dingen mee doen. Het wordt bijvoorbeeld verwerkt in adobo-saus; een gepureerde saus van chipotle, soms tomaat, knoflook, specerijen en azijn, en waarmee je vervolgens andere (vlees)gerechten op smaak brengt. Maar in het recept hieronder komen ze ook goed naar voren in combinatie met gekarameliseerde ui en mais. Ik heb alleen één bezwaar tegen het originele recept, waarin twee van deze pepers worden verwerkt. De chipotle heeft dan wel de naam niet zo heet te zijn, maar dat vond ik tegenvallen. Bovendien moet er tegenover de krab iets subtiels staan en niet een smaak die alle andere overstemt. Kortom, proef vooral een stukje van de peper voordat je hem gebruikt. En mocht je die chipotle nou niet tegenkomen in Vlagtwedde en omstreken, dan zou ik zelf gewoon een beetje verse rode chilipeper toevoegen aan het eindresultaat.

Verder gaf het origineel 2 opties: of je mengt dit met 600 gr knapperig gebakken blokjes aardappel, of je eet het met sla (zoals hier) voor een lichter gerecht.

Krab, mais en chipotle salade
bron: Delicious magazine UK, september 2013
recept voor 4 personen

25 gr roomboter
4 el zonnebloemolie
1 (rode) ui, in halve dunne ringen
35 gr verse koriander, de steeltjes fijn gehakt, en de blaadjes grof gehakt (niet mengen!)
1 ½ tl komijnpoeder
1 tl gedroogde oregano
2 chipotle pepers (ik zou er 1 doen), zaadlijst verwijderd, en fijngehakt
3 tenen knoflook, gehakt
3 grote of 4 kleine verse maïskolven
3 lente-uitjes, in ringetjes
sap van 1 limoen
75 gr rucola of veldsla (OF dus 600 gr aardappels, die gebakken worden, zie boven)
150 gr krabvlees (vers als het kan, en anders uit blik)
eventueel crème fraiche voor erbij

Verhit de boter en olie in een koekenpan en fruit de uien met de knoflook, koriandersteeltjes, komijn, oregano en chipotles in ongeveer 12 minuten zacht, maar niet bruin.

Snijd de maïskorrels van de kolven en voeg de korrels toe aan de pan. Laat dit nog eens 20 minuten rustig bakken. De ui zal uiteindelijk wat plakkerig worden. Overigens heb ik de pan eerder van het vuur gehaald, want de mais was bij mij eerder klaar.

Doe de mais over in een schaal en strooi de lente-ui, zout, peper en het limoensap erover. Wanneer je het met aardappel eet, laat je het natuurlijk warm, maar voor de salade liet ik het afkoelen.  Daarna maakte ik de salade door de rucola, korianderblaadjes en krab toe te voegen. Direct serveren. Eventueel met een schep crème fraiche erbij om de peper iets te temperen.

 

 


Geen opmerkingen: