9 september 2013

Spiesjes met zalm, chorizo en halloumi



Spiesjes met zalm, chorizo en halloumi
recept voor 10 stuks

375 gr zalmfilet, in 10 blokjes gesneden
125 gr chorizo, in 10 blokjes gesneden
225 gr halloumi, in 10 blokjes gesneden (kies een soort die stevig blijft)

Voor de marinade en dressing:

sap van 1 citroen
2 tenen knoflook, uit de pers
handje gehakte peterselie
1 kleine tl gedroogde oregano
4 el olijfolie
zout en peper

verder 10 sateprikkers


Meng voor de marinade alles door elkaar. Verdeel dit in twee porties en bewaar 1 deel voor de dressing. Leg de zalmblokjes een uur in de marinade in de koelkast.

Rijg daarna de zalm, chorizo en halloumi aan de stokjes. Verhit een koekenpan met wat olie erin en bak de spiesjes 4 minuten aan beide kant op middelhoog vuur, tot ze gaar bruin gebakken zijn. Kook in de tussentijd eventueel de pasta gaar. Ik had zelf een pasta met pesto willen maken, die na het koken wordt omgeschept met rucola, maar ik was de sla vergeten, dus het werd pasta met pesto en rauwe mini-blokjes courgette. Schep op het bord wat van de bewaarde dressing over de spiesjes.
 
 
Oordeel van het smaakpanel: stelletje zeurpieten! Er zit niets bij wat ze niet lusten, maar Kleine Chef kermt als een speenvarken zonder moeder, vanwege een verkoudheid, en de dames zijn moe en lopen te klooien met de stokjes. Ik had hier ooit het motto: satéprikkers om zes uur, betekent Eerste Hulp Afdeling om 7 uur, en ik dacht dat iedereen nu wel oud genoeg was om een scherp stokje te hanteren, maar dat neem ik voorlopig nog even terug. Ik heb een aantal nare oogverwondingen op het nippertje kunnen voorkomen. En ik had ook nog nooit meegemaakt dat ik mijn kinderen moest aansporen om hun halloumi op te eten. Wat een dag… Oh ja, wij vonden het zelf wel lekker en ik heb teveel op, omdat ik alle aangeknaagde restjes van mijn kinderen ook opat.

 


Geen opmerkingen: