17 januari 2014

Italiaanse gehaktballetjes van zalm met parmaham en parmezaan




Een simpel recept met net even iets extra’s. Eet ze bij een romige pasta, of gewoon in plaats van een gewone gehaktbal.

Omdat er maar weinig ingrediënten zijn moet de zalm gewoon goed zijn. Haal liever een vers stuk bij een goede visboer, dan diepvriesfilets die soms vervelend tranig kunnen zijn.

Italiaanse zalmballetjes met parmaham en parmezaan

500 gr zalmfilet
50 gr parmaham, fijngehakt
50 gr parmezaanse kaas, geraspt
een beetje verse basilicum, fijngehakt
zout en peper
1 ei
1 volle tl maizena

Vermaal de zalm in een keukenmachine tot een soort ‘zalmgehakt”. Het mag behoorlijk fijn zijn. Meng dit met de rest van de ingrediënten en vorm er kleine balletjes van. Het zal een vrij week gehakt zijn. Leg ze het liefste nog even koud weg in de koelkast om op te stijven. Bak ze daarna in de koekenpan in wat olie gaar en bruin.

Oordeel van het smaakpanel: alle drie de kinderen zijn gek op vis, wat me soms wel eens verwonderd...



4 opmerkingen:

Anoniem zei

Een goed stuk zalm halen en dat vervolgens vermalen tot gehakt vind ik zonde, persoonlijk...

Eerst Koken zei

Er zit natuurlijk nog wel een en ander tussen een stuk zalm van de visboer en de goedkoopste van de Lidl. Overigens is zalm bepaald niet meer exclusief, dus echt duur wordt het toch niet snel, lijkt mij.

MultiVroon zei

Waarom zou dat zonde zijn? Ik zou alleen de neiging hebben het rauw op te eten ;) Als "tartare".

Leuk om eens te proberen, dit!

Eerst Koken zei

Ik vind het ook niet zonde. Er vanuit gaande dat je slechte zalm al niet eens koopt, dan zou je je zalm alleen maar gepocheerd of gebakken moeten eten? Ik vond het een aardig en simpel recept, en weer eens wat anders. Je zou er trouwens ook goed hamburgertjes van kunnen maken. Wit broodje erbij, likje mayo.... hm...