23 oktober 2014

Mosterd-dillesaus van TonS en een recept voor Zweedse hovmästarsås


Ik kreeg al vaker sauzen via de post van Tons Mosterd uit Zierikzee, maar dit keer zat er een mosterd-dillesaus bij. Dat zag er toch uit als… even proeven… Ja hoor: Zweedse hovmästarsås. De vaste begeleider van gravad lax, de rauwe zalmplakjes. De Ikea verkoopt het vast ook wel, maar dan weer niet die van Tons. Prima saus trouwens en je kunt hem best bij andere dingen dan vis eten. Zo maakte ik deze aardappelsalade van een restje gekookte aardappels. Schep mosterdsaus erdoor en het kon zo door als lunch. Ik doe hetzelfde met gegrilde groente en zo is het dus ook een snelle dressing. Lekker ook; ik heb zojuist mijn bord afgelikt. Je koopt de saus van Tons bij de Plus, Jumbo, boerderijwinkels, Marqt en Ekoplaza.


Maar vooruit, nog wat extra service van Eerst Koken. Hovmästarsås kan je ook zelf maken. Als je geen Zweedse mosterd kan vinden (Ikea…), dan kan je een honingmosterd gebruiken. Zweedse mosterd is namelijk totaal niet scherp en behoorlijk zoet. Je kan er moeiteloos een eetlepel van in je mond steken.

Zorg dat de mosterd en olie op kamertemperatuur zijn. Roer 2 el Zweedse mosterd (of honingmosterd), 1 el dijonmosterd, 1 el suiker, ½ tl zout, zwarte peper, en 1 el witte wijnazijn door elkaar, zodat de suiker oplost. Klop er daarna met een garde druppelgewijs 200 ml (zonnebloem)olie door. Voeg daarna een hand gehakte verse dille toe. (bron: Buffé nr 12, 2000)

Ook op de foto trouwens, nieuwe dingen van De Traay (Melvita honing) en van Simon Levelt. Van Levelt kreeg ik onder andere een interessante thee met cacao en peperbessen (Spicy Cacao Bio). Niet pittig, wel geurig als lichte chocolademelk. 





Geen opmerkingen: