31 augustus 2015

Cajunkip (of gehaktballetjes!) met chorizo, bonen en romige tomatensaus


Ik heb mijn foodmagazines opgeruimd… Er komt namelijk een moment dat mijn tweeling aparte kamers wil hebben (ze slapen nu nog samen) en dan moet er wel ruimte voor zijn. Daarom ben ik streng aan het hakken in mijn boekenkasten met culinaire inhoud. En geloof me, dat is ernstiger dan het nu misschien lijkt. Ik schat namelijk dat ik makkelijk aan de 200 tijdschriften kwam. Van de Tip Culinair tot aan vage Russische uitgaven waarvan ik slechts de plaatjes kan bekijken. En dan hebben we het nog alleen maar over de bladen, he? Want ik heb ook stapels (nee, STAPELS) met knipsels, EN enkele meters kookboeken. Zorgwekkend inderdaad… Alhoewel een mens een hobby moet hebben. Maar ja, de kinderen willen ook een eigen plekje hebben.

Ik ben dus alles bladzijde voor bladzijde aan het doorwerken en elk recept dat enigszins interessant lijkt fotografeer ik. Nu heb ik dus wel heel veel foto’s, maar die zijn iets makkelijker op te slaan. Maar ik ben lekker bezig 's avonds... Daar komt nog bij dat Meneer op pad was met die Noordpoolexpeditie die de afgelopen weken steeds zo leuk in het NOS journaal kwam, en daarbij was hij ook nog jarig op Spitsbergen, en dat was ook nog een speciale leeftijd die groots gevierd moest worden, dus of ik thuis in mijn uppie even een feest op poten wilde zetten. Tuurlijk... Ik had toch niets te doen. Vandaar dat er vandaag een blog verschijnt die al een tijdje klaar stond. Hij past niet bij een warme zomer, maar ik geloof dat we weer richting herfst gaan.

Dit recept komt uit een Zweeds magazine, maar de informatie over welke en wanneer is teloor gegaan in de papierstapel. Eigenlijk vind ik een hele kip ontzettend veel gedoe. Snijd dat maar eens netjes in porties met al die rode saus eromheen! Maar goed, het was wel erg lekker; goed vullend door de worst en bonen, sappig, romig (slagroom!) en pittig. We aten er stokbrood bij, waarmee je de tomatensaus goed kon oplepelen van het bord. Zeker in de herhaling dus, maar dan toch met alleen kippenbouten. Of misschien zelfs ontbeende kippendijen. En inmiddels heb ik het ook gemaakt met gehaktballetjes. Dat was eigenlijk nog lekkerder, dus dat recept zet ik er maar ook bij (zie onder):


Cajunkip met romige tomatensaus, chorizo en bonen

2 uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 el olie
2 blikken tomaatstukjes (van 400 ml)
1 klein blikje tomatenpuree (70 gr)
100 ml kippenbouillon
200 ml slagroom
2 tl chilivlokken of –poeder (of minder naar smaak; ik kan hier niet aankomen met zoveel chili)
2 tl oregano
1 tl komijnpoeder
zout
eventueel wat verse rode peper, gesnipperd
klein handje verse peterselie, gehakt
2 laurierblaadjes
200 gr chorizo, aan een stuk, en dan in plakjes/stukjes gesneden
1 blik bonen naar keuze (uitlekgewicht 250 gr). Ik gebruikte een blik gemengde bonen, maar allerlei soorten werken hier goed. Een grotere pot/blik kan je er overigens ook prima in kwijt, wanneer je de saus nog meer wilt vullen
1 kip (van ongeveer 1,5 kg)
3 el ketjap manis

of als je in plaats van kip toch voor de gehaktballen gaat, dan doe je eerst dit:
meng een kilo rundergehakt met 2 grote eieren, 100 gr verkruimeld/vermalen witbrood, een hand gehakte verse peterselie, 1 gesnipperde ui, 1 gesnipperde teen knoflook, 1 el komijnpoeder, 1 el oregano, eventueel chilipoeder naar smaak, zout, peper en een mini-blikje geconcentreerde tomatenpuree (70 gram). Rol daar ballen of balletjes van (ik maakte kloeke ballen van het formaat golfbal) en bak deze rondom aan in een koekenpan in olie of boter. Gaar hoeven ze niet te worden; bruin wel. Leg deze ballen bovenop de saus uit de rest van het recept en schuif het in de oven. 45 minuten in de oven is dan voldoende.

Maar goed, terug naar de kip...
Begin met de saus:
Fruit de ui rustig in wat olie. Voeg er in de laatste minuut de knoflook aan toe. Voeg dan alle ingrediënten tot en met de chorizo eraan toe. Roer het door en laat het even pruttelen.

Verwarm de oven voor 200 graden (175 graden hetelucht).

Wrijf de kip in met de ketjap. Doe de saus in een flinke ovenschaal en leg de kip er ook in.

Bak de kip ongeveer 60 - 70 minuten. Een kleinere kip of alleen kippenbouten kunnen uiteraard korter bakken.



Geen opmerkingen: