10 januari 2011

Couscous-salade


Ik moet wat opbiechten: ik gluur in andermans supermarktkarretjes en trek daar graag conclusies uit als die vol liggen met cola, chips en frituurvet. Nu overkomt het mij ook wel eens dat er meerdere ongezonde dingen in mijn kar liggen (Nibbits voor de kleine chef, dat felbegeerde suikerbrood voor meneer en voor mij 3 pakjes roomboter en anderhalve kilo suiker voor een nieuw experiment) en zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten: ik word vast óók in de gaten gehouden en ben wel zo link om mijn foute aankopen een beetje verdeeld op de kassaband te leggen, zo’n beetje tussen het brood en de appels, want stel je voor dat de caissière denkt dat wij alleen maar leven op vet en suiker. Ik zie haar blik al afglijden naar mijn 3 bloedjes van kinderen…
Maar mijn vermoeden dat ik niet de enige ben die de andere consumenten in de gaten houdt, blijkt te kloppen! Want afgelopen weekend, bij de wekelijkse boodschappen, werd ik opeens geprezen voor de volledig gezonde inhoud van mijn kar. Door de caissière ja! Ik gloeide inwendig van trots dat iemand al die moeite eens opmerkte, maar reageerde uiteraard alsof ik het zelf nog niet had gezien. “Och ja, ik geloof dat je gelijk hebt…” En ik heb haar absoluut niet verteld van die bak Marshmallows van vorige week.
Er stonden inderdaad veel gezonde zaken op het menu deze week en één van de grote aanstichters van de gezonde kar was deze couscous-salade. Voor wie ook eens een wit voetje wil halen bij de caissière:

Couscous-salade
4 personen

Eet het bijvoorbeeld als vegetarisch hoofdgerecht met wat gegrilde groenten erbij. Of anders met Turks brood en olijventapenade, een gebakken kipfilet of wat koude gerookte kip. Die weet je ook nog wel zonder moeite langs de kassa te krijgen.

200 tot 250 gr couscous
4 lente-uitjes, in dunne ringetjes, het donkergroene stuk weggooien
2 a 3 tomaten, in zeer kleine blokjes
1 gele paprika, ook in zeer kleine blokjes
1 bosje koriander en peterselie, gehakt
200 gr feta, in stukjes
1 blik kikkererwten (400 gr), uitgelekt
2 tenen knoflook, geperst
Flinke scheut olijfolie
Sap van 1 citroen
Zout, peper


Wel de couscous volgens de beschrijving op de verpakking en doe de uitgelekte couscous in een grote schaal en voeg alle andere ingrediënten toe. Goed koelen.

Oordeel van de kleine chef: hij rook al onraad toen er niet werd gekookt. Rauwkost en dergelijke hoeft hij niet en hij verkoos een boterham.

3 opmerkingen:

Nicole zei

Kijk jij echt in andermans karretjes? Goh, ik ben echt alleen maar met mijn eigen boodschappen bezig als ik in de supermarkt ben. Is al ingewikkeld genoeg. Recept lijkt mij heerlijk, zoals zo vaak. Ik eet geregeld couscous en ook geregeld kikkererwten, maar nooit samen. Maar eens proberen (kikkererwten zijn trouwens echt veel lekkerder als je je zelf kookt).

Chef mama zei

:) Niet altijd, maar als je in de rij bij de kassa staat moet je toch iets doen.
Het zelf koken kan ik wel eens proberen, ja. Ik pak altijd een blik.

Sonja zei

ben ik even blij dat ik bij een andere super kom als jij :)