31 januari 2011

Insalata Caprese

Een klassieker en overbekend, maar als onmisbare salade noem ik het hier toch maar. We aten hem vorige week bij de winterbarbecue.

Er was een tijd dat ik nog niets gewend was en ik weet dan ook nog precies wanneer ik dit voor het eerst at; op een zomeravond met uitzicht op een weiland met paarden aan de ene kant en een moeilijk gezelschap aan de andere kant.  En toen kwam deze salade op tafel. Ik was al 22 jaar oud en diep onder de indruk. De gastheer keek wat ontredderd toen ik hem prees om zijn kookkunsten. Hij had alleen maar wat in plakjes gesneden…

Insalata Caprese     
4 personen
2 bollen (buffel)mozzarella van goede kwaliteit
6 el goede olijfolie
2 el witte balsamico
1/2 el vloeibare honing
1 tl gedroogde oregano
Peper, zout
Verse basilicum (een stuk of 20 mooie blaadjes)
Een stuk of 4 grote tomaten met smaak

Snijd de mozzarella in plakjes. Klop een dressing van de olie, azijn, honing, oregano, peper en zout. Leg de mozzarella op een schaal en giet de dressing eroverheen. Zet dit afgedekt minimaal een paar uur, maar liever een etmaal, in de koelkast.

Snijd de tomaten in niet te dikke plakken en leg ze om en om met de mozzarella en de basilicum op een schaal. Giet de overgebleven dressing er ook overheen.

Oordeel van de kleine chef: hij miste de barbecue, dus ook deze salade. De kaas had hij zo gegeten, maar die tomaat echt niet.

2 opmerkingen:

Christel zei

De eerste keren balsamico, basilicum en rucola ken ik me nog goed herinneren. Wat moest ik wennen aan de smaken die nu niet meer weg te denken zijn uit mijn keuken.

Marsepein zei

:) Ben dus niet de enige. Rucola weet ik ook nog ja. Ik had het zelf gezaaid in een bakje in de tuin en vond het de lekkerste sla die ik ooit had gegeten. Moet rond dezelfde tijd zijn geweest als deze salade.