26 oktober 2013

Review - Tefal Actifry Mini

 

De Tefal Actifry. Vond ik daar voorheen eigenlijk iets van? Niet zoveel eigenlijk; het had misschien wel zijn nut, maar het was ook weer zo’n groot apparaat dat in een kast moest passen, die net als bij iedereen, al uitpuilde. Maar ja, als Tefal vraagt of Eerst Koken eens zo’n ding wil testen, dan ben ik uiteraard wel nieuwsgierig. Zo gezegd, zo gedaan. Er werd thuis een enorme doos afgeleverd en ik nam mij voor om daar eens een eerlijke review aan te wijden. Ongecensureerd! Mijn eigen woorden! Recht voor zijn raap!

Het aardige van zo’n gratis zending is dat je niet wordt beperkt door gezond verstand en dat je niet per se hééél erg voorzichtig doet met een pan waar een ander toch 170 euro voor betaalt. Dus met slechts een kwart oog op de gebruiksaanwijzing (het kan ook iets minder zijn) gooide ik er een hand popcornmaïs met iets olie in. Iets waarover niet eens wordt gerept in het boekje of op de website, maar wat ik wel op de Amerikaanse T-fal website had gezien. Het was onduidelijk of het wel kon, dus ik bleef er even naast staan. Je weet maar nooit. (U ziet wel; Eerst Koken is 'living on the edge'!)

De Actifry Mini is een soort hapjespan met een schoepje erin dat heel langzaam ronddraait om het eten om te scheppen. Het is zo groot als een normale frituurpan en nog makkelijker te bedienen: hij kan aan en uit. En je kunt kiezen hoeveel minuten hij aan staat. Een kind kan de was doen dus. Er blaast zeer hete lucht op het eten, waarmee het eigenlijk een soort mini-heteluchtoventje is. De belofte is dat je op deze manier eten kan bereiden met een minimale hoeveelheid aan olie. In de Mini kan je ongeveer 600 gram voedsel kwijt. Maar er zijn ook andere varianten en in de Family kan je anderhalve kilo patat in één keer kwijt.

Patat dus. Daar koopt iedereen hem vast voor, want het lijkt ervoor gemaakt te zijn: royaal snacken met slechts een eetlepel olie. Klinkt ideaal. Maar werkt het ook? Het Tefal kookboekje begint weliswaar met het recept voor patat, maar gaat daarna onverstoorbaar door met een lijst gerechten die ik in een gewone pan zou maken: goulash (maar niet van stoofvlees), kalfsfricassee, teriyaki rundvlees en boeuf stroganoff. Waarom je dit in een oventje zou moeten maken ontgaat mij, maar misschien zit ik er naast. Misschien is het namelijk helemaal geen oventje, maar een of andere nieuwe subcategorie binnen de kookmethodes. En bovendien bejubelde vriend L. zijn Actifry wel. Hij sport veel en let goed op zijn voeding, maar bestiert ook een eenpersoons huishouden. En daarom gooit hij ’s avonds na het werk graag wat vlees, groente en krieltjes in zijn Actifry en laat dat zijn werk doen, terwijl hij zijn sportspullen eens klaar zet. En ik geef hem geen ongelijk. In je eentje wil je niet 4 pannen in 1 keer vuil maken. Maar het kán dus wel, maaltijden maken in zo’n apparaat. Toch denk ik dat het voor de meeste mensen het interessantste is om er snacks in te maken. Dus, hoe zat het ook al weer met het popcorn?

Test 1 – popcorn

Na 15 minuten heb ik het apparaat uitgezet. De mais deed niets, behalve verbranden. Aangezien de kinderen wel hoopvol bij het aanrecht aan het wachten waren, maakte Meneer een portie in een gewone pan. (“Doe er even een deksel op, lieverd”). Door naar:

Test 2 – voorgebakken patat uit de koeling of diepvries


Voorgebakken patat heeft al een keer in de olie gelegen, dus de olie hoef je in de Actifry niet meer toe te voegen. Ik kan niet zeggen dat ik mij een foodblogger voelde toen ik de zak alleen maar in de pan hoefde om te keren, maar dat doet er niet toe. Werkte het? JA, driewerf ja: het werkt! Zeer goed zelfs. 500 gram patat had zo’n 20 tot 22 minuten nodig om lichtbruin en knapperig te worden. Een frietje uit de diepvries zal iets langer mogen bakken. Ik vond het resultaat zeer goed. Als je een perfect gebakken frietje uit de frituur een tien zou geven, krijgt de Actifry-patat zeker een 8,5. En dat is een goede score voor iets waar heel erg weinig vet in zit. Het mag dan wel geen tien halen, maar gezien de voordelen is het resultaat beslist acceptabel. Ik zou er geen moeite mee hebben om frituurpatat om te ruilen met de Actifry patat. Het korstje is iets taaier dan van een vet frietje, zoals je dat aantreft bij ovenfriet, maar het stoort niet echt.

Test 3 – verse, zelf gesneden patat



Ik sneed wat patat van een licht kruimige aardappel, waste dat goed en depte het zorgvuldig droog in een schone theedoek. Ik deed het in de Actifry met een lepeltje olie (Tefal levert er een groen lepeltje ter grootte van een eetlepel bij) en zette het op 25 minuten volgens het boekje. Na deze tijd was de patat mooi bruin, absoluut gaar, maar nog te slap. De smaak was toch al superieur aan de supermarktfriet (wat extra goed te merken is als je de verschillende soorten zo vlak na elkaar eet) en daarmee zijn ze veel beter dan de patat uit de tweede test, maar ze moesten wel iets langer bakken om ook krokant te worden. Het resultaat was vergelijkbaar met aardappels uit de oven; prima. Een gewone oven zou er alleen zeker een uur over doen, en daarmee is de Actifry een stuk vlugger.

Mooi, voor de patat is hij goedgekeurd, maar kan het nog meer?

Test 4 – chips van pastinaak, biet en rammenas



Notabene even geen normale aardappel, want we houden erg van een alternatief chipje. Lukt dat ook met minder olie? Het lukt matig. Op dezelfde manier als dat je het zelf zou frituren, wat eerlijk gezegd hier ook matig succes geeft. Als het doel is om een chip te maken die zo een supermarktzak in kan, moet ik toegeven dat we dat ook nog niet haalden met de frituurpan. Zo makkelijk is het nog niet om een superdun schijfje groente egaal bruin en mooi krokant te bakken. In de Actifry lukt het wel, maar ze kleuren iets te bruin. De bietjes die op de mandoline op 0.5 mm waren gesneden, verbrandden en verschrompelen zonder genade, terwijl we er naast stonden. De rammenas op 1.3 mm doet het goed, plakt in de pan niet teveel aan elkaar, maar wordt veel te bruin. De pastinaak (1.3 mm) levert nog de beste resultaten. Iets te bruin, maar de smaak is goed. Ik zou het niet aan de visite geven, maar dat doen we ook nog niet met de gefrituurde chips.

Ik testte geen maaltijden of vlees, maar ik geloof direct dat je blokjes kip met krieltjes uitstekend bruin kunt bakken. Ik blijf zelf wel naast mijn gewone kookpan staan, maar ik geloof zo dat het voor mensen die geen stapels kookboeken naast hun bed hebben liggen en niet 24/7 met eten bezig zijn (zoals ik dat wel doe), een uitkomst is om zo hun eten te bereiden. Moeiteloos en niet te vet. En voor mensen die wekelijks een patatdag hebben kan de pan ook nut hebben. Maar ze zijn behoorlijk prijzig en nemen ook flink wat ruimte in. Daar komt bij dat hij geluid maakt. Het is net alsof er een enorme föhn op het aanrecht staat te blazen. En niet even, maar d-e-r-t-i-g minuten lang. Dat is lang voor een föhn, hoor! Met drie kinderen, een echtgenoot en een televisie op de achtergrond word ik dan wel een beetje kriegel. En als je een echte frituurder bent en Mora wekelijks spekt met ook frikadel- en kroketaankopen, dan heb je meer aan een frituurpan, want kroketten kunnen er niet in (het schoepje zou ze kapot maken) en frikadellen passen niet. Daar staat tegenover dat het schoonmaken echt een fluitje van een cent is. Even omspoelen en het is schoon. Dat heb ik nog nooit kunnen zeggen van de frituurpan!

Maar goed, in 1 zin de review samenvatten? Een goed apparaat dat zijn werk (patat of maaltijden) prima doet. Ik was bijzonder goed te spreken over de patat. Als je ruimte en geld hebt, kan de Actifry wel wat voor je betekenen.


 

Geen opmerkingen: