2 juni 2019

Rendangballetjes van gehakt (kan ook vegetarisch!)



Dus. Ik heb ruim 800 recepten op dit blog gezet, maar draadjesvlees is een dingetje hier. Dat wordt nooit iets anders dan schoenzool… Jawel, ik weet heus wel hoe het moet, u hoeft níet hieronder te reageren, en ik volg heus alle regels op, maar ergens gaat er iets mis. Ik weet het ook niet. Mijn enige troost is dat wij hier grotendeels vegetarisch eten, dus mijn onkunde valt niet erg op. Toch hebben wij nog een zwak voor gehaktballetjes. Die komen soms nog op tafel. En laten we nou ook een zwak hebben voor rendang. En voilà, om met Cas Spijkers te spreken, dan krijg je dus dit.

Kleine noot voor de vegetarier: ik maak dit dus ook wel eens vegetarisch, waarbij ik kant-en-klare balletjes (bv de Vegetarische Balletjes van de Lidl) in de saus serveer. Ik gebruik dan 400 gram balletjes en houd wat meer saus over voor de rijst die ik erbij eet. Ook lekker bijvoorbeeld met gewokte paksoi met wat ketjap manis en sambal erdoor!

Rendangballetjes van gehakt
Voor zo’n 36 ‘pingpongballetjes’

Tip: verse laos bewaar ik in de diepvries. Ik koop een verse laoswortel, snijd dat in plakjes van een centimeter en leg dat in een bakje in de vriezer. Je kunt zo gemakkelijk verse laos op voorraad houden.

Voor de balletjes:
1 kg (runder)gehakt
1 groot ei (L)
handvol paneermeel
2 tl kerrie
2 tl komijn
1 tl gember
2 tl zout en voldoende peper
likje sambal
wat olie of boter om in te bakken

Voor de boemboe:
1 grote ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
2 tl sambal oelek
1 tl laospoeder of een stukje vers (bv uit de diepvries, zie boven)
1 tl kurkuma
1 el verse gember

Verder nodig:
1 stengel citroengras of een paar verse (of diepvries) limoenblaadjes
1 a 2 el geconcentreerde tomatenpuree
100 gr santen
350 ml bouillon (1/2 blokje groente- of kippenbouillon)
eventueel een beetje maïzena
Zout

Maak het gehakt aan met de rest van de ingrediënten. Maak er balletjes van en bak ze gaar en bruin in wat olie of boter en houd ze daarna apart.

Stamp voor de boemboe alles samen in een vijzel.

Haal het meeste vet uit de pan en voeg de boemboe toe aan de lege pan (of voor de vega optie: verhit wat olie in de pan). Fruit de boemboe enkele minuten en voeg dan de tomatenpuree toe. Bak deze eventjes mee en doe dan ook de stengel citroengras, santen en bouillon erbij. Voeg tenslotte de balletjes ook weer toe. Laat de saus nu wat verder inkoken tot de gewenste dikte. Rendang is eigenlijk vrij droog, maar ik wil graag nog wat saus overhouden. Waar nodig kan je de saus wat sneller dikker laten worden door er wat met water aangemaakte maïzena aan te voegen. Proef ook of het nog wat zout nodig heeft.


2 opmerkingen:

Stella zei

Nee hoor, geen stoofvleestips van mij! Bij ons is het vaker niet dan wel mals en sappig. Wangen en schenkel zijn daarom tegenwoordig onze keuze, en geen gewone lappen stoofvlees. Het vlees is vaak toch veel te mager waardoor het niet lekker wordt. Echt alles geprobeerd (oven, sous vide …) Maar de saus die je overhebt...… zoooooooooo lekker :-)!! Groet Nicolet

Eerst Koken zei

ja, lekker is het wel. Maar toch denk ik dat het aan mij ligt - mijn moeder maakt van de simpelste riblappen in een handomdraai vlees dat je wegzuigt...
Nou ja, laat maar, ik ga het niet meer proberen, hoor! Ik ga wel bij mijn ouders eten!