2 mei 2020

Mezze en halloumi met shoarmakruiden


Ja, hoe noem je zoiets in het Nederlands? Een borrelschaal dan maar? Hoewel ik dit voor het avondeten op tafel zet. Ik had een tijdje geleden al eens zoiets gemaakt, maar dan met Mexicaanse smaken (foto onderaan), waarbij ik een stuk halloumi voor het bakken had ingesmeerd met een pittige bbq-saus. Dat wilde ik herhalen, maar dan met een Midden-Oosters thema. Ik pakte er weer halloumi bij en die heb ik dit keer ingesmeerd met een specerijenmengsel voor shoarma. Je kunt mijn eigen specerijenrecept gebruiken en dat noem ik hieronder voor de volledigheid ook even, maar ik heb laatst ook een kant-en-klaar mengsel erop los gelaten en dat werkt prima. Vooral handig voor mensen die niet, zoals ik, een overdreven gevulde specerijenkast hebben. De zakjes van Euroma bevatten geen zout en dat heb je bij die zoute halloumi eigenlijk ook niet nodig:


Meng zo’n zakje met 2 eetlepels olijfolie. Snijd 2 stukken halloumi in dikke plakken en smeer ze in met de specerijen. Bak ze vervolgens in wat olie bruin in een koekenpan. Je kunt ze warm of koud serveren.
  
Als je alles wel in de kast heb staan, kan je ook zelf een mengsel maken. Bijvoorbeeld het volgende:

Shoarmakruiden voor 2 stukken halloumi (2 x 225 gr):
2 el olijfolie
1 tl korianderpoeder
1 tl komijnpoeder
1/2 tl kardemompoeder
snuf cayenne- of chilipoeder
1 tl (gerookte) paprikapoeder
een snufje kaneel en een snufje kruidnagel
zout en peper naar smaak (niet teveel of zelfs geen zout bij de halloumi doen, want die is zelf ook al erg zout)

Enfin, wat kan je verder nog op zo’n bord leggen? Ik dacht aan het volgende:

In de hoek van de dips en sauzen:
* (Kant-en-klare) baba ganoush
* (Kant-en-klare) muhammara
* (Kant-en-klare) hummus

Verder:
* hardgekookte eieren
* platbrood / Turks brood / pitabrood
* olijven
* (kers)tomaat, vers of half gedroogd
* dolmades/dolma (rijst in druivenblad)
* ingemaakte artisjokken
* (kant-en-klare) falafel (gewoon bakken en weer laten afkoelen)
* gegrilde paprika (uit pot of zelfgemaakt)
* gewone sla

En voor wie nog geïnteresseerd is in de Mexicaanse schaal, dat was deze:


De plakjes halloumi waren vóór het bakken ingesmeerd met bbq saus. Daarbij kwam een soort van Mexicaanse salade, waaronder geroosterde zoete aardappel, mais, rode ui, tomaat, komkommer, sla, zwarte boontjes, geraspte kaas en tortilla chips. Ik had een fles Smoky BBQ saus van Your Organic Nature (van de Ecoplaza) en die is niet voor kinderen: peperig, heet en rokerig en erg lekker. Die saus heb ik ook door wat mayo en yoghurt geroerd, als een 'bbq dressing'.



Geen opmerkingen: