17 mei 2011

Pannenkoekjes van aardappel en kwark


Wat moest ik toch maken voor mijn eigen Foodblog Event-thema? Ideeën met zuivel genoeg, daar lag het niet aan, maar een aantal gerechten vielen bij voorbaat al af. Om te beginnen alles wat ik in dat topic had beschreven, en ook desserts lagen nu teveel voor de hand. Als host kon ik toch niet met een vlaflip aankomen…

Nee, dan iets zaligs, iets dat je wel elke dag zou willen doen: met je handen in een kwarkdeegje zitten. Brooddeeg maken is altijd al fijn en rustgevend werk, maar kwarkdeeg maak je voor het ultieme kneedwerk. Het is zacht, vederlicht, zelfs als je weet dat het dat helemaal niet is, maar het lijkt wel of je een koude lap fluweel in je handen hebt. Ik maakte het vroeger nog wel eens voor een hartige taart, waarna ik het kwarkdeeg belegde met een ratatouille-achtig mengsel, pesto en kaas, en dat recept kan ik nog wel eens opzoeken, maar dit keer maakte ik pannenkoekjes van kwarkdeeg. Met aardappelpuree. Het is zowel hartig als zoet te eten en smaakt licht zurig.

...met stroop

..of met kruidenkwark

Ik gebruikte vaste aardappel, omdat die nu eenmaal op dit moment geoogst worden, maar kruimige aardappelen kunnen ook gebruikt worden. Dat zal de verhoudingen met de andere ingrediënten wel veranderen, want kruimige aardappels kunnen meer vocht opslurpen. Even uitproberen dan maar. Probeer wel de hoeveelheid bloem beperkt te houden, want dat is wat ze zwaarder maakt.

Pannenkoekjes van aardappel en kwark
Voor 20 kleine pannenkoekjes of 4 personen

300 gr geschilde aardappels (vaste)
250 gr kwark (volle kwark is lekker, magere kwark werkt net zo goed)
200 gr bloem + ruim extra voor het vormen van de koekjes
Zout
Roomboter of olie om te bakken
Voor hartige koekjes kunnen er nog verse kruiden of nootmuskaat doorheen.

Kook de aardappels gaar, giet ze af en laat even goed uitdampen. Stamp ze daarna zeer fijn of, nog liever, pers ze door een pureeknijper. Laat het een beetje afkoelen en voeg dan de kwark, bloem en het zout toe. Kneed dit samen tot een deeg. Het ligt heel erg aan de aardappels hoeveel bloem je nodig hebt, maar voeg liever niet veel meer dan dit toe. Het wordt uiteindelijk een hanteerbaar, maar nog steeds plakkerig deeg.


Bestuif het aanrecht met flink wat bloem en druk het deeg met de handen uit tot een lap van een kleine centimeter dik. Steek hier met een vormpje koekjes uit en haal ze voorzichtig van het aanrecht. Leg ze op een opnieuw met bloem bestoven stuk aanrecht weg.

Smelt boter of olie in een koekenpan en bak de koekjes aan beide kanten bruin.


Hartige koekjes zijn erg lekker met een kwarksausje van:
Kwark
Zout en peper
Geperste knoflook (1 teen op ongeveer 200 ml)
Verse kruiden als bieslook, peterselie, basilicum, munt of daslook

Zoete koekjes doen het goed met wat stroop, fruitmoes, jam of suiker.

Oordeel van het smaakpanel: alleen Zus was aanwezig en zij liet zich de koekjes met stroop goed smaken.

1 opmerking:

MaaNtje zei

Heerlijk gekozen deze pancakes..ik ben ook aan het nadenken over zuivel, maar vind het erg moeilijk ben helemaal niet van de toetjes...maar ik ga goed denken en dan doe ik weer mee!!

fijne dag,
MaaNtje