4 juni 2011

Strata met groene asperges en chorizo


Strata? Ik had er nog nooit van gehoord. Ik vond het recept in het mei-nummer van het Deense kookmagazine Mad&Venner en gezien de ingrediënten had het zomaar een Italiaanse ovenschotel kunnen zijn. Het leek me een typisch boerengerecht waarbij het oud geworden brood nog nuttig werd verwerkt tot avondeten. Net als onze wentelteefjes eigenlijk.

Maar het blijkt Amerikaans te zijn. Tenminste, die hebben het verder ontwikkeld. Het gerecht moet net als een lasagne bestaan uit laagjes en vandaar ook de naam, wat lagen betekent. Samen met een mengsel van eieren en melk is het niets meer dan een hartige broodpudding en die laagjes geloofde ik verder wel: ik husselde alles op zijn Jamie Oliver’s door elkaar met de handen en ik was niet alleen sneller klaar, maar ik denk ook dat het effect hetzelfde was en het zag er vast rustieker uit.

Enfin, het was een laaiend succes aan tafel. Kleine Chef bleef vragen om meer, Zus&Zo kregen stukjes ei toegestopt en meneer zat mij aan te kijken voor het laatste stuk in de schaal. Ik gunde het hem maar, omdat hij dringend vroeg wanneer ik het weer eens ging maken.

Ik zal het absoluut weer maken, maar dan ga ik wel wat verschillende combinaties uitproberen, want de wereld ligt natuurlijk open met zo’n makkelijk recept. Broccoli en bacon lijkt me wel wat. Of prei en gorgonzola...

Let er wel op dat de schaal een aantal uren in de koelkast moet staan, zodat het brood rustig al het vocht kan opslurpen. In de VS is dit gerecht populair als ontbijt, met ham en kaas als een luxe scrambled eggs, en dan maken ze het ook de avond ervoor al klaar.


Strata met groene asperges en chorizo
Recept voor een ovenschaal van ongeveer 20x30 cm
Bij ons voldoende voor 2 volwassenen en een hongerige peuter

200 gr groene asperges, schoongemaakt en in stukken
2 (rode) uien, in halve ringen
Scheut olie of boter
200 gr (afgebakken) knapperig brood zoals ciabatta (liefst ciabatta; stokbrood zuigt meer vocht op en wordt natter)
100 gr chorizo, in kleine stukjes
In totaal 250 gr grana padano en gruyère, beide geraspt. Ik gebruikte 2/3 deel gruyere en 1/3 grana padano.

3 dl melk
5 eieren
1 el scherpe mosterd
Zout en peper

Fruit de asperges en uien in de olie of boter, totdat ze beginnen te kleuren.
Snijd het brood in blokjes van een ruime centimeter.
Vermeng de groente, brood, chorizo en kaas in een ovenschaal van ongeveer 20x30 cm en hussel het door elkaar.

Klop de eieren los met de melk, mosterd en zout en peper. Giet dit over het mengsel in de ovenschaal en schep nog eens door.
Dek de schaal dan af en zet dit zo’n 8 uur in de koelkast.

Verwarm de oven op 180 graden (160 graden hetelucht) en bak de strata in 50 minuten bruin en gaar.

Oordeel van het smaakpanel: zie boven. Alleen maar lovende berichten. Chef schoof wel een paar stukjes asperge naar mij toe.



2 opmerkingen:

Karien zei

He, da's wel grappig. Glutenvrij brood is altijd al wat oud en droog, ik ga het denk ik eens proberen of het daarmee ook kan, eventueel getoast. Ik maak wel eens iets vergelijkbaars met stukjes verkruimelde toastjes. Dan noem ik het bodemloze quiche...

Marsepein zei

Ja, maar ik ben er wel achter dat ciabatta beter gaat dan bv stokbrood. Dat zuigt wel erg veel vocht op en dat wordt het wat zompig. En ookal gaat deze hoeveelheid goed, ik probeer de volgende keer iets minder ei-melk, want ik vind de knapperige stukjes brood juist weer zo lekker...