25 februari 2015

Zweedse aardappelsalade


In de trein van Stockholm naar Arlanda zaten twee meisjes. De ene had een gezichtje en kapsel, waarmee ze zo in Downton Abbey kon acteren; met zo’n golfje halverwege haar boblijn en een scherpe, rood gestifte mond. Helaas droeg ze daarbij geen passend jurkje, maar een praktische, warme Zweedse trui. Een trui die goed gevuld was trouwens en dan doel ik op haar omvang. Tegenover haar zat het andere meisje en deze was hoe dan ook ‘uit de kluiten gewassen’. Wat me nog het meeste opviel was de legging van het tweede meisje, want ze droeg een loeistrak exemplaar, waarop van kuit tot bil WORKOUT stond geprint, in fluorescerend roze. Interessant... Nou ja, sorry, het viel me allemaal op en ik had drie kwartier de tijd om het eens rustig te aanschouwen… Waar moet een mens anders in een Zweedse trein naar kijken? Nou ja, naar knappe Vikingmannen natuurlijk, maar die zaten er even niet. Die waren de kinderen aan het ophalen van de buitencrèche, ze waren naar yogales, ze hadden een paar maanden vaderschapsverlof opgenomen, of ze deden iets anders enorm geëmancipeerds.

Maar ik had best begrip voor die stevige meisjes, want ik had mij zojuist 4 dagen te goed gedaan aan alle Zweedse lekkernijen: zoete broodjes, weggeklokt met slóten koffie, en dan ook nog eens al die hartige gerechten met gräddfil, een zure room met 10 tot 12% vet, die - als het met mate wordt gegeten - geen kwaad zou kunnen, maar in bepaalde hoeveelheden toch wel problematisch begint te worden. En de Zweden houden wel heel erg veel van gräddfil...

Dan lijkt dit me een goed moment om u voor te stellen aan Zweedse aardappelsalade, of ‘potatissallad’. Een gerecht waar ik zelf met liefde op mijn kop in zou worden ondergedompeld. Ik heb nog steeds warme herinneringen aan ontbijtjes met limpa (een licht zoet Zweeds brood) en daarop potatissallad… Ze maken het natuurlijk met die gräddfil en helaas hebben wij dat in Nederland niet. We hebben wel zure room, maar die is met zijn 20% vet nog steeds een stuk vetter dan de 10 tot 12% vet van gräddfil. Gebruik dus naar smaak zure room en verdun deze met een milde halfvolle yoghurt of een (magere) Griekse yoghurt. Gräddfil lijkt trouwens nog het meest op Griekse yoghurt met 10% vet, maar het is gladder en doet romiger aan. Kortom, gewoon even proeven wat je lekker vindt.


Zweedse aardappelsalade

1 kilo vaste aardappels
in totaal 300 ml zure room, naar smaak gemengd met een milde yoghurt (zie suggestie hierboven in tekst)
1 kleine prei
50 gr mayonaise
2 el kappertjes
zout en peper

Schil de aardappels en kook ze gaar in gezouten water. Snijd de prei in hele smalle, halve ringetjes.

Doe de zure room, prei en kappertjes in een kom en breng de saus op smaak met zout en peper. Verdun het desnoods met wat water.

Snijd de gare aardappels in plakken en meng ze met de saus. Goed koelen voor het serveren.





1 opmerking:

Sanne zei

Wat een ongelofelijk lekkere salade! Bij deze ook mijn favoriete aardappelsalade, dank je wel!