26 april 2011

Bacon Jam


Wat is internet toch mooi. Dit recept sprong vrij rap van een Texaans blog naar allerlei andere foodblogs, waaronder een Australisch blog waar ik het oppikte. Nee, dit heb ik duidelijk niet zelf bedacht. Dit had ik nooit kúnnen bedenken. Jam. Van spek. Hoe kom je erop? Maar toen ik de ingrediënten las, begon ik te watertanden: spek, knoflook, zwarte koffie, stroop, bruine suiker en azijn. Boterham erbij en dan kan daar toch niets mis mee zijn? Het deed me denken aan polderpannenkoeken; deze stevige pannenkoeken werden gegeten door de arbeiders die aan de inpoldering van de Flevopolder werkten. Ik was er niet bij, maar naar verluid werden de koeken gemaakt met een gedeelte zwarte koffie, in plaats van melk, en met gebakken spek. Zware kost, apart, maar het heeft aantrekkingskracht op mij.

Ik zat wel met de naam. Bacon Jam klinkt niet erg smakelijk, maar tegelijkertijd kon ik niets beters bedenken. Meneer wel. Die riep de ene wanstaltige naam na de andere vanuit de tuin het huis in en ik geef toe dat spekspread mooi klinkt, maar het is niet veel beter dan bacon jam. Ik liet het er maar bij.

Hier in Nederland kunnen we voor het gerookte spek gewoon ontbijtspek gebruiken. De maple syrup heb ik in de lijst laten staan, maar kan door een andere stroop worden vervangen. Vanwege Canadese familie hebben wij een gestage toevoer van deze stroop, maar koop het er niet speciaal voor, want het is duur en niet essentieel. Onze keukenstroop voldoet ook en het verschil proef je echt niet.


En hoe smaakte het? Ja, als verwacht lekker, maar de volgende dag was het nog beter. Ik at het op brood, maar misschien is het ook wat voor een toastje, misschien met iets van een zachte kaas er nog bovenop. Misschien werkt het ook als een saus bij een hartige kaastaart of tosti's.

Bacon Jam

1 pond (gerookt) ontbijtspek van goede kwaliteit, in reepjes
4 knoflooktenen, gesnipperd
1 ui, gesnipperd
3 el bruine basterdsuiker
Tabascosaus naar smaak
250 ml zwarte koffie
60 ml appelazijn (supermarkt)
60 ml maple syrup of een andere stroop
Peper naar smaak
(2 el balsamicoazijn)
Bak het spek in een (braad)pan tot het begint te bruinen. Boter of olie heb je hier niet voor nodig, er zit voldoende vet in het spek zelf. Haal het spek uit de pan en houd het apart. Fruit de ui en knoflook glazig in het overgebleven vet in de pan.
Voeg het spek en alle andere ingrediënten toe en laat dit zachtjes twee uur sudderen zonder het deksel op de pan. Mocht het iets te droog worden voeg dan nog wat water toe. Uiteindelijk moet er een klein kopje vocht in de pan overblijven.
Aan het einde voegde ik nog wat balsamico toe, want daar is nog nooit iets slechter van geworden.
Laat na twee uur het spek iets afkoelen en pureer het dan kort in de keukenmachine voor een grove jam, of langer voor een pasta.

Oordeel van het Smaakpanel: de dames hadden een excuus, want ze waren niet helemaal lekker, maar Kleine Chef weigerde aan alle kanten om te proeven. Wel wilde hij een ‘lekker konijn’ (een chocolade paashaas), dus we probeerden het nog even met ‘lekker varken’, maar ik ben bang dat hij zijn vader heeft gehoord in de tuin toen hij namen verzon voor de spekspread en de varkensconfiture…

4 opmerkingen:

Jessica zei

Ha Chef Mama,

Dit lijkt me zo lekker! Heb nog spek over van ons Engels ontbijt en dit is dus een mooie gelegenheid om er iets mee te doen!

Groetjes,
Jessica (www.omamientje.nl)

Unknown zei

Hoe lang kan je deze jam bewaren en moet je het in de koelkastbewaren

Eerst Koken zei

Ja, het moet zeker in de koelkast en je moet het ook binnen enkele dagen opeten. Het is niet houdbaar zoals echte jam.

Anoniem zei

klinkt erg lekker, dus ik ga het zeker een keer proberen. En, ik heb me gek gelachen om de varkensconfiture...!