28 april 2011

Homemade Nutella

Deel 7 van Chef Mama vs The Real Thing


Over het hoe en waarom van het koken van producten die je beter en goedkoper in de supermarkt koopt, klik hier voor deel 1.
Een tijdje geleden begon ik dapper aan mijn eerste, jammerlijk mislukte, project Nutella. Het begon er al mee dat ik hazelnoten had waar de velletjes nog omheen zaten. En, zo las ik op het internet, die waren makkelijk te verwijderen door de noten even te koken. Daarna wreef je de schilletjes er zo met een droge theedoek af. Enfin, je moet niet alles op het internet geloven. Dit was een pertinente leugen. Die velletjes hielden vast aan de blanke pit alsof ze er een Nobelprijs voor zouden krijgen. Uiteindelijk kieperde ik noten met vellen en al in de keukenmachine en ik weet niet of het daaraan lag, maar de gehakte nootjes deden niets: ze werden verpulverd, maar pakten niet samen. Het bleef een droog soort meel. Ook met toevoeging van de rest van de ingrediënten pakte het gewoon niet. Nog maar een beetje olie erbij dan? En dan nog maar een beetje? Op een gegeven moment bevatte mijn keukenmachine een absurde hoeveelheid olie en een raar, bruin behangplaksel met stukjes. Nog meer olie was niet meer te verantwoorden aan het Voedingscentrum, dus dan maar een beetje water. En dat was dus niet een van mijn heldere momenten. Prompt liet de olie los van de noten en zat ik met een onbruikbare bak bruine olie en iets dat het ongetwijfeld goed zou hebben gedaan als vulling in bonbons, maar ik was mijn project helemaal zat.

Vandaag moest er toch een nieuwe poging worden gedaan en ik liet het originele recept voor Nutella maar los. Ik kocht mooie, blanke hazelnoten van onberispelijke kwaliteit, maar tegelijkertijd pecannoten, amandelen en walnoten als backup. Als de hazelnoten weer droog bleken te zijn, zou ik acuut doorgaan met plan B. Want wie zegt dat Nutella van hazelnoten moet worden gemaakt? Maar de noten waren goed; ze waren vettig en als je in het hazelnotenmeel kneep, liet het zich een beetje bij elkaar kneden. Hup, de rest erbij en mijn eigen Nutella was een feit. Eigenlijk best makkelijk.

En hoe smaakt het? Laat ik eerst zeggen dat er niets mis is met de echte Nutella! Die vind ik ook lekker. En je kan ze haast ook niet met elkaar vergelijken, want ik heb er een aanzienlijk grotere hoeveelheid noten in verwerkt en in Nutella zit geen gesmolten chocolade en dus ook geen cacaoboter. Het smaakt dan ook vooral als volwassen Nutella. Dit zou de AH als Excellent huismerk met de kerstdagen kunnen verkopen.
Kopen of maken? In principe kopen, want het is teveel moeite, hoewel het schaaltje het erg goed deed bij het paasontbijt. Het is dus iets voor de foodie die naar complimentjes vist, of een mooi experiment voor de kinderen. En ik heb voorlopig weer even genoeg hazelnotenpasta, maar hoe zou het eigenlijk smaken met pecannoten of walnoten? Dat is nog wel eens een poging waard!

Homemade Nutella

125 gr blanke hazelnoten van onberispelijke kwaliteit
3 el neutrale olie, bv arachide- of zonnebloemolie
50 gr poedersuiker
1 el cacao poeder
1 zakje vanillesuiker
300 gram melkchocolade, in stukjes

Smelt de chocolade au bain marie. Met het sikkelmes in de keukenmachine de noten vermalen tot zeer fijn. Dit zal een paar minuten duren.
Voeg dan de olie, suikers en cacao toe en meng het weer. Voeg daarna de gesmolten chocolade toe.

Het is nu erg dun, maar het stijft op als het afkoelt. Roer het mengsel door een fijne zeef om de kleine stukjes noot kwijt te raken en giet de Nutella over in een kom of pot.

Oordeel van de Kleine Chef: chef zit in zijn pure vlokken-periode… En dan eet je geen Nutella. Je hebt principes of niet.

2 opmerkingen:

Boerinneke in Frankrijk zei

Wel dapper zo'n poging

Simpelmens zei

Ik heb ook een keer een poging gedaan en was heel blij met een recept waar alleen maar pure cacao ipv chocolade in werd gebruikt. Het recept staat op mijn blog: <a href="http://simpelmens.blogspot.com.es/2013/09/zelf-hazelnootpasta-maken.html> simpelmens.blogspot.com </a>
Wordt inderdaad een soort "volwassen" hazelnootpasta - pure smaak en veel hazelnoot!