17 november 2019

Geroosterde bloemkool met gele curry, patat en yoghurt



De gele Thaise curry van Fairtrade, daar heb ik al vaker reclame voor gemaakt (jaja, geheel belangeloos; die hebben daar nog nooit van Eerst Koken gehoord, hoor.) Ik heb het hier dan ook altijd op voorraad. Je doet er namelijk veel meer mee dan curry’s maken!


Je maakt er bijvoorbeeld een soep met bloemkool van (foto hierboven en recept via deze link)


Of toch een soort curry, maar dan met visballetjes waarin ook een lepel van de currypasta zit (recept via deze link)


Of je roert het door een snelle pilaf (recept via deze link)


...en vooruit, zelfs een gewone, simpele curry (recept via deze link) met maiskoekjes ernaast. 


In dit recept smeer ik er een bloemkool mee in, welke ik daarna rooster in de oven. Lekker met patat en een lik Griekse yoghurt met chilisaus.

Geroosterde bloemkool met gele curry
recept voor 2 grote en 2 a 3 kleine mensen

1 kilo schoongemaakte bloemkool in roosjes (niet te klein, niet te groot - 2 happen groot, zeg maar)
1 pakje Gele Curry van Fairtrade (70 gr)
50 ml water


Verwarm de oven voor op 180 graden (of 170 graden hetelucht).

Meng de curry met het water, want anders is deze te dik om de bloemkool soepel mee in te smeren. Doe de dunnere curry en bloemkool in een kom en schep om, of wat nog beter gaat; smeer de roosjes met je handen in.

Leg de bloemkool op een bakplaat (met bakpapier) in een enkele laag. Doe daar nog een klein beetje olie overheen. Zet de bloemkool 40 minuten lang in de oven. Keer de stukken halverwege.

Ik eet dit graag met patat en wat Griekse yoghurt. Op die yoghurt doe ik het liefste ook wat ‘sweet chilisaus’ (van die loempiasaus) of zelfs die loeihete Chinese chili-olie waar ik het laatst ook over had.



Geen opmerkingen: