1 oktober 2010

Rendang

Verdorie, mijn rendang gemaakt met een boemboe van Conimex is minstens zo goed als de versie waarvoor ik uren in de toko heb moeten shoppen… Het zal me toch niet gebeuren!



Het recept volgens Conimex hoef ik niet met u te delen, want die staat achterop de verpakking. Alhoewel…  Ze zijn wel een beetje vies van slow cooking. Het pakje adviseert het stoofvlees 50 minuten te laten sudderen en daarna haal je het deksel eraf en laat je de 300 ml water voor het pondje vlees in 10 minuten verdampen. Mwoch, lijkt mij allebei wat optimistisch? Ik heb het maar niet opgevolgd. Ik heb het vlees 3 uur laten sudderen met het deksel erop (+ een scheutje azijn voor de zekerheid, het vlees wordt zachter van zuur zoals wijn of azijn) en daarna heeft de pan nog 3 uur op het stoofplaatje staan droog koken. Letterlijk ja, want een rendang hoort zo droog te zijn dat het sudderen haast overgaat in bakken. Pas dan is het klaar.
En wie maakt er nou een pondje rendang? Doe nou maar een kilo en gewoon invriezen als je overhoudt!

Voor de kok die het zonder de hulp van Conimex wil doen geef ik hieronder het recept van Rendang volgens Sylvia Witteman uit haar boek De Maillardreactie:

Het volgende in de keukenmachine tot pulp draaien:
Een paar Lomboks zonder pitjes of sambal, allebei naar smaak
2 uien, gepeld en gehalveerd
3 tenen knoflook
5 cm verse gember
1 stukje verse laos
3 kemirienoten
Zout

Van 3 sprieten citroengras (sereh) het dunne stuk verwijderen en het dikke stuk kneuzen en er een knoop in leggen.

De pulp bak je een paar minuten in olie. Voeg 2 blokken santen in stukjes toe, 1 kg riblappen in blokjes en zoveel water dat het vlees onderstaat. Voeg 3 blaadjes djeroek poeroet en het citroengras toe. En dan maar sudderen. In 3 uur kan dat prima, maar ik vind het zelf gewoon lastig om de temperatuur constant te houden zonder deksel, dus vandaar dat ik het zelf in twee delen doe: met en zonder deksel. De rendang wordt er in ieder geval niet slechter van.

Oordeel van de kleine chef: eh nee, dit was te ambitieus.

Geen opmerkingen: