7 november 2012

Gordon Ramsay's Appelschotel


Lieve Gordon, het spijt me. Ik heb je recept iets aangepast en daarmee was het eigenlijk nog steeds een enorm machtig toetje. Het deed me een beetje denken aan die keer dat een vriend kaasfondue voor ons maakte en nadat we compleet stuffed waren met kaas, brood en augurkjes, kwam hij nog eens met gevulde pannenkoeken als dessert… Ik weet haast wel zeker dat jij hem met dit toetje daarin overtreft, want het is een maal op zich. En echt, het was heerlijk en ik maak het nog een keer, maar dan zorg ik dat er geen kaasfondue of iets dergelijks aan vooraf gaat.

Gordon’s recept is een laagje van gekarameliseerde appels, afgedekt met een cakebeslag. En de hoeveelheid appel heb ik behouden, maar het beslag heb ik gehalveerd. Daarna kon je er nog steeds met vier man van eten. Wie denkt dat dat onzin is, moet niet alleen de hoeveelheid cake weer terugbrengen naar een dubbele portie, maar gewoon het hele originele gerecht verdubbelen. Echt, u kunt het hebben. En de dag erna smaakt het restant ook nog meer dan goed.

Gordon Ramsay’s appelschotel
Bron: 100% Ramsay – Gordon Ramsay
Recept voor 4 personen
Dit is het recept met het gehalveerde cakebeslag:

Voor de appellaag:
50 gr rozijnen
3 el calvados
60 gr (riet)suiker
3 stevige appels (Braeburn of Jona Gold), geschild, zonder klokhuis en in blokjes
15 gr roomboter

Voor de cake:
225 gr roomboter + extra om in te vetten
115 gr (riet)suiker
2 eieren (L)
150 gr zelfrijzend bakmeel
geraspte schil van 1 citroen
scheutje melk

poedersuiker om te bestuiven
erbij eventueel creme fraiche losgeklopt met het merg van 1 vanillepeul


Verwarm de oven voor 190 graden (170 graden hetelucht). Week de rozijnen in de calvados. Vet een vorm in. Ik gebruikte een schaaltje van, zeg maar, A5 formaat.

Verhit de boter voor de appellaag in een koekenpan en voeg de appels en suiker toe. Bak dit rustig tot alles karameliseert en de appels mooi bruin kleuren Schep het af en toe om.

Voeg de rozijnen en calvados toe en bak het nog eens 5 tot 10 minuten door tot de appels gaar zijn. Doe de appels over in de ovenschaal.

Meng voor de cakelaag de boter en suiker romig. Voeg de eieren toe, en daarna het bakmeel, rasp en melk. Het wordt een vrij stevig beslag. Voeg desnoods nog iets melk toe als het te dik is. Schep dit op de appels en bak het in 30 tot 35 minuten bruin en gaar. Steek er een satéprikker in om te controleren of de cake gaar is; deze moet er weer schoon uitkomen. Laat het iets afkoelen.


2 opmerkingen:

Nathalie zei

Lijkt me lekker, maar heb je nu het originele recept geplaatst, of alleen cakebeslag gehalveerd?

Eerst Koken zei

Ik heb mijn aangepaste recept geplaatst. Ik zal het even veranderen in mijn tekst. :)