30 november 2012

Chocolate Chip Cookies


Zo, eindelijk een koekje dat een beetje normaal uit mijn oven komt. Ik ben een koekjeskluns,  jongens… Nooit lijkt het op iets dat uit een pakje komt en minstens zo vaak zijn mijn koekjes een teleurstelling. Maar er is hoop; dit blijkt zo eenvoudig te zijn dat zelfs Kleine Chef met succes chocolate chip cookies uit zijn mouw schudt. En het is straks een dankbaar recept om die ladingen chocoladeletters weg te werken.

Nog iets over ‘vanille-extract’. Ik heb hier een fles jenever staan (wodka werkt ook) met een aantal vanillestokjes erin. Na een maand of twee tap je hier al een fantastisch vanille-extract voor bakwerk van. Een aanrader.

Chocolate chip cookies
recept voor 10-12 stuks

100 gr roomboter op kamertemperatuur
170 gr (donker)bruine basterdsuiker (of half gewone kristalsuiker en half bruine suiker, maar daar worden ze wel iets lichter van)
1 ei (L)
1 grote tl vanille-extract of een zakje vanillesuiker
150 gr chocolade naar keuze (puur, wit, melk), in kleine blokjes gehakt
230 gr zelfrijzend bakmeel
flinke snuf zout

eventueel zou je nog iets cacaopoeder kunnen toevoegen voor double chocolate cookies, of vervang iets van de chocolade met gehakte noten (macadamia met witte chocolade!)

 

Ambachtelijk slordig koekjesdeeg

Verwarm de oven voor op 175 graden (ik heb hetelucht niet uitgeprobeerd en ik ga het dit keer ook niet aanraden, maar standaard zet je die zo’n 20 graden lager).

Roer de boter romig met de suiker. Voeg het ei, vanille en chocolade toe en roer goed door.  Voeg ook het bakmeel en zout toe en meng het met een lepel tot een stevig, maar plakkerig deeg.

Leg bakpapier op een bakplaat. Rol balletjes ter grootte van een pingpongbal en leg deze op de plaat. Druk ze plat tot vrij dikke koekjes. De koekjes zullen nog iets uitlopen, maar ze horen nogal dik te zijn, dus houd ze gerust een centimeter dik. Laat dus ook wat ruimte tussen de koekjes voor het uitlopen.

Bak de koekjes in zo’n 19 a 20 minuten gaar. Ze zijn dan net iets gekleurd aan de randen, maar het binnenste is dan nog iets chewy. Laat ze 3 minuten langer staan voor een volledig knapperig koekje. Ze zijn nog zacht als ze uit de oven komen. Laat ze vijf minuten rusten op de plaat en laat ze verder afkoelen op een rooster.

Oordeel van het smaakpanel: Dochter Zo vindt ze ‘niet zo lekker’, maar de rest vindt ze heerlijk.

 



2 opmerkingen:

Karien zei

grappig, ik vind koekjes juist supermakkelijk en schud ze uit maar mouw. cakes daarentegen....
ziet er smakelijk uit!

Karien zei

eh, mijn mouw dan he