19 november 2012

Stoofvlees met porcini

Sukadelapjes, het minst fotogenieke stukje vlees!

Ik heb een persoonlijke leverancier van gedroogde zwammetjes. Uit Noorwegen. Een goede collega van Meneer schenkt met gulle hand paddenstoelen die hij zelf droogt. Niets raars hoor; we hebben nu een grote pot grijze cantharellen staan, waar ik ruim in mag graaien. Voor het recept hieronder gebruikte ik dus een royale hand gedroogde cantharellen, en ik heb bewust geen gewicht vermeld: ik meen dat je in de winkel gedroogde paddenstoelen per 20 of 30 gram koopt, maar dat was met de huisgedroogde cantharellen echt een absurd grote hoeveelheid. Alsof ze veel droger en dus lichter zijn als in de winkel. Van paddenstoelen uit de winkel zou ik gewoon 1 verpakking toevoegen aan de pan.

Een ander succesverhaal hier is verse laurier. Sinds het voorjaar heb ik een struik in de tuin staan en ik had gewild dat ik dit tien jaar eerder had geweten: de geur is zalig en droge blaadjes komen niet eens in de buurt ervan. Ze verbrokkelen ook niet, zoals droge blaadjes nog wel eens doen. Kortom, nooit meer droge laurier voor mij.

En verder is dit gewoon een uitstekende stoofpot voor de herfst. Terwijl ik dit typ, giert de wind om het huis en regent het stevig door. Het wordt weer tijd voor paddenstoelen! :D

Stoofvlees met porcini
recept voor 4 personen

olijfolie
100 gr gerookt spek, in reepjes
2 uien, in ringen, en daarna grof gesneden
2 tenen knoflook, gesnipperd
1 kg sukadelappen
200 ml water
1 runderbouillonblokje
200 ml rode wijn
3 ontvelde tomaten in stukjes, of een blik/pak tomaatstukjes
2 laurierblaadjes
takje verse rozemarijn, of 1 tl gedroogd
1 el verse tijm, of 1 tl gedroogd
peper
een flinke handvol gedroogde porcini (eekhoorntjesbrood)

Verwarm de oven op 160 graden (140 graden hetelucht).

Bak het spek in wat olie uit in een gietijzeren pan, of iets dat straks in zijn geheel de oven in kan. Voeg daarna de uien toe en fruit ze 8-10 minuten zonder te laten kleuren. Voeg de knoflook daarna ook toe.

Leg de sukadelappen in de pan. Verkruimel het bouillonblokje erboven en voeg het water, de wijn, tomaten, kruiden en paddenstoelen toe. Zout heb je waarschijnlijk niet nodig vanwege het spek en bouillonblokje, maar voeg het eventueel pas toe als het vlees helemaal klaar is. Hussel het geheel wat door elkaar, zorg dat de pan weer op temperatuur komt, maar laat het niet koken!

Zet de pan nu met deksel erop in de oven. Na 10 minuten mag de temperatuur omlaag naar 120 graden (100 graden hetelucht). Vergeet het nu voor een uurtje of vier, of langer als dat nodig is om het vlees mooi zacht te krijgen. Als dat zes uur duurt, is het ook prima… Haal de laurier en rozemarijn eruit. Bewaar het eventueel een nachtje in de koelkast en laat het weer rustig op het fornuis warm worden.

Lekker met aardappelpuree en witlof, waarbij de jus met de stukjes ui, knoflook en paddenstoelen een plezier op zich zijn.

Oordeel van het smaakpanel: ja, die jus, he? Die deed het hem. Dat vlees ging op, maar die jus: “Nog meer sju, mama! Nog meer!” en dochter Zo: “hmmm, lekkere sju…”

9 opmerkingen:

Nell zei

En die sju, die doet 't hem! Komt door het eekhoorntjesbrood dat barst van de umami. Lekker hoor!utplyzu 18

MultiVroon zei

Mmmm het water loopt me in de mond! Ga het zeker ook eens maken op een vrije dag. Maar heb je het nou met cantharellen of met eekhoorntjesbrood gemaakt? Dat werd me even niet duidelijk. En dit kun je ook wel goed invriezen denk ik?

Eerst Koken zei

Ik maakte het zelf met grijze cantharellen, maar als ik die niet had zou ik eekhoorntjesbrood (porcini) gebruiken.

Je moet dit idd wel in kunnen vriezen.

Christien zei

Grappig, de opmerking van de foto. Het lukt mij helemaal niet om stoofvleespannetjes mooi op de foto te krijgen, terwijl het er in het echt zo watertandend lekker uit ziet (en ruikt..). De beschrijving is echter geweldig. Dit komt op mijn "te doen" kooklijstje.

Eerst Koken zei

Ik vind het meeste vlees lastig te fotograferen. Er zit meestal te weinig kleur in en bij stoofpotjes zit ik geheid met een glanslaagje op de jus. Ik heb wel allemaal mooie reflectordingetjes of schermpjes liggen, maar daar heb ik bij de meeste foto's gewoon geen tijd voor, want er zitten 3 kinderen met spanning te wachten op hun eten. :)

Christien zei

Ik heb ondertussen het recept gekookt en de saus/jus is inderdaad superlekker.

MultiVroon zei

Ik ga het vandaag eens proberen! Over je laurier, die zijn niet winterhard! Mijn moeder zet m binnen na al 2x een nieuwe te hebben gekocht.

MultiVroon zei

O ja, dat is wel in een pot, dus bevriest wat sneller, maar dan ook weer in de stad, wat een paar graden scheelt.

Eerst Koken zei

Dan koop ik direct een nieuwe! Maar je ziet toch overal van die joekels van struiken staan? Ben benieuwd dan...!